Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends FloraMondo 2.0 ligt op koers

FloraMondo 2.0 ligt op koers

1

‘FloraMondo 2.0 wordt de kern van het nieuwe FloraHolland’, zei directeur Lucas Vos op de algemene ledenvergadering in Aalsmeer. De ontwikkeling van het  nieuwe digitale platform voor de handel in bloemen en planten ligt op koers. Bij klanten merkt Vos angst voor alles dat de veiling met digitalisering doet.

Wil FloraHolland haar rol als grootste marktplaats voor bloemen en planten behouden dan moet ze mee in de digitalisering. Anders mist ze de boot. Ze wil niet de Blokker, MacIntosh of V&D van de sierteelt worden, aldus Lucas Vos. „We hebben de ambitie om  wereldwijd de grootste marktplaats voor bloemen en planten te blijven en daarom moeten we de virtuele wereld in.”

Het antwoord zoekt de veiling dan ook in de digitalisering van de bloemen en plantenhandel. FloraMondo 2.0 wordt de wereldwijde marktplaats voor bloemen en planten als het aan de veiling ligt.

Er wordt nu hard aan het platform gesleuteld. Gerhard van der Bijl is binnengehaald. Hij werkte voor Wehkamp, dat veranderde van papieren catalogus naar een webshop.

Vos ziet de realisatie en toekomst van FloraMondo positief in. „Wij hebben een voorsprong. Ik zie niet snel andere start ups. Wij hebben tijd, ruimte en geld om erin te investeren en klanten die erin mee kunnen gaan. We hebben een uniek netwerk. Belangrijk zijn ook onze kwekers die een geweldig netwerk van kennis hebben. Ja, het is een grote uitdaging maar met onze klanten en leden, goede wil en juiste financiële input kunnen we het voor elkaar krijgen en een wereldplatform voor de sierteelt maken.”

Dit jaar zet FloraHolland in op toekomstgerichte software voor FloraMondo, een aanbodsmodule, een nieuw kwaliteitssysteem en een betalingsmodule. Alle processen komen op het platform, ook het veilproces: klokvoorverkoop van daag voor vandaag veilen, vandaag voor morgen veilen.

Bij klanten merkt Vos de angst voor alles dat de veiling met digitalisering doet. „Hoe de nieuwe wereldordening eruit gaat zien onder invloed van digitalisering daar heb ik het antwoord nog niet op. Zeker is dat er twee partijen blijven bestaan: de kwekers en de consument. De rest kan voor een plekje vechten in de nieuwe wereld.  Dat geldt ook voor klanten, zij moeten op zoek naar hun toegevoegde waarde, begrijpen wat een consument wil en daar hun verdienmodel op baseren. ”

Lex Ebus, interim-voorzitter van VGB sprak zijn zorg uit.  „Als FloraMondo een type Bol.com wordt dan is dat voor ons een zorg.”

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
bert Recent comment authors
nieuwste oudste meest gestemd
bert
Gast
bert

het word tijd voor verse handel zeker in de bloemen lex !!!!! ik juich het toe , FLORA HOLLAND GOED BEZIG !!!!!!!!!! APLAUSS weg met die tussenhandel en bewaarcellen !!!! VERS IS DE SLOGAN !