’Floriday gaat onze verkoopkansen vergroten’

Plantform hoort partijen over Floriday klagen, maar zij vindt dat de sector de digitalisering moet omarmen, zo laat het bestuur via een ingezonden brief weten. Plantform vertegenwoordigt een groep potplantenbedrijven met een plantenomzet van circa € 600 miljoen. Sinds 2013 strijdt Plantform voor betere digitale oplossingen. „Er is nog een weg te gaan, maar Floriday moet slagen”, zo is te lezen in de brief.

De ingezonden brief:

Stel dat we tijdens deze Coronatijd geen online consumentenplatforms hadden gehad. Stel dat de digitalisering daar net zo langzaam had gegaan als in onze sector. Wat zouden onze prijzen dan zijn geweest de afgelopen maanden?

Plantform vertegenwoordigt een groep potplantbedrijven met een plantenomzet van circa € 600 miljoen. Plantform wil digitalisering in de keten verbeteren en zet zich daarvoor al jaren in. Sinds 2013 strijden we vanuit Plantform voor betere digitale oplossingen. Hoezo het gaat te snel?

RFH heeft diverse hoofdpijndossiers momenteel (o.a. Floriday, Floriway, certificeren).  Volgens Plantform zou de absolute prioriteit moeten liggen op het laten slagen van Floriday, want:

  • een weg terug in digitalisering is onmogelijk.
  • een digitaal platform in handen van telers (RFH) is van groot strategisch belang! (omgedraaid: een platform in handen van derden is strategisch een groot risico)
  • individuele telers zijn niet in staat een platform als Floriday op te zetten. Dit is exact de rol die RFH moet willen pakken; een neutrale digitale marktplaats.

Uiteraard moet Floriday werkend én werkbaar zijn. In de huidige vraagmarkt is weer bewezen dat we real time foutloos voorraadbeheer nodig hebben. Hierbij moeten we oog hebben voor de verschillende marktsegmenten en de gereedschappen die hiervoor nodig zijn. 

Er is nog een lange en hobbelige weg te gaan. Maar het moet slagen. Daarbij moet meer het besef gaan leven dat het zeker niet uitsluitend een ICT-project is, maar juist ook een organisatorisch project. Processen en werkwijzen moeten worden aangepast. Daar zal veel meer aandacht voor moeten zijn. Niet alleen bij Floriday, maar ook bij kwekers en kopers. Succesvol digitaliseren vraagt aanpassingen op onze bedrijven. Voor de grote bedrijven nog meer dan op de kleine bedrijven.

Omarm de digitalisering, pak het beet. Wij deden dat en we blijven dat doen. We zijn zeker niet volgzaam en zonder kritiek richting RFH. We zijn dus kritisch en tegelijkertijd constructief en oplossingsgericht. En ja, dat doen we ook vanuit welbegrepen eigen belang. Floriday gaat onze verkoopkansen vergroten en de weg vrij maken naar echt klantcontact.

Bestuur Plantform,

John Barendse (Ter Laak Orchids)

Jos ten Have (J&P ten Have)

Vincent ten Have (Ten Have Plant)

Stefan van der Knijff (Bromelia Specialist)

Olaf van der Voort (Van der Voort Potplanten)

Martijn Vreugdenhil (SV.CO)

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties