Bloem en Blad Ondernemerschap Geslaagde grap met Google Tulip

Geslaagde grap met Google Tulip

0

Google Nederland is tevreden over de 1 april-video die ze dit jaar maakten. Haar nieuwste product, Google Tulip, zou communicatie tussen mensen en planten mogelijk maken. Keukenhof werkte mee aan de ludieke video en is ook blij met eindresultaat.

Google Tulip is de derde 1 april-video die Google in Nederland hebben gemaakt, na de zelf-rijdende fiets in 2016 en Google Wind in 2017. Google Nederland vindt het volgens woordvoerder Rachid Finge altijd leuk om Nederland in het zonnetje te zetten. Op 1 april is daar een mooie, speelse gelegenheid voor. „We passen steeds een niet-bestaande innovatie toe op een Nederlands icoon. Na de fiets en de windmolen was het dit jaar tijd voor de tulp. We zijn vereerd dat we hulp kregen van de Keukenhof, Wageningen University & Research en onderzoeker Diederik Jekel om de video zo leuk mogelijk te maken, overigens zonder te verbergen dat Google Tulip een grap betreft”.
Geslaagde grap
Voor Google is een 1-aprilgrap geslaagd als een video over Nederland een glimlach tovert op het gezicht van de kijker. Als dat bij miljoenen kijkers wereldwijd gebeurt, is dat des te leuker. De video over Google Tulip is inmiddels ruim 2,5 miljoen keer bekeken, met vooral reacties in het Engels. De video’s over de zelf-rijdende fiets en Google Wind (met medewerking van dj Armin van Buuren en weerman Piet Paulusma) zijn door respectievelijk 6 en 3,6 miljoen mensen gezien.
Keukenhof goed in beeld
Directeur Bart Siemerink van Keukenhof had ook een rol in de video Google Tulip. Op 14 maart 2019, voor de opening van het park, zijn de beelden geschoten. „We kregen de vraag van Google of we mee wilden werken aan een 1 april-video. Het idee is aan ons uitgelegd en we hebben het intern besproken. Normaal werken we niet mee aan dit soort verzoeken, maar we hadden al snel door dat Google net als wij een serieuze en professionele partij zijn. Ze wilde geen platte of goedkope video maken. Het eindresultaat is een leuke gimmick, de relatie tussen bloemen en mensen is op een positieve manier in beeld gebracht en ook Keukenhof en tulpen zijn goed naar voren gekomen.”
Bekijk hier de video Google Tulip

Reageer op dit artikel

avatar