FlowerTrials werken als een magneet

In 2003 hielden enkele Nederlandse bedrijven voor het eerst samen open huis onder de naam FlowerTrials. Sindsdien is het evenement alsmaar gegroeid: week 24 is inmiddels een begrip in sierteeltland, met in 2018 maar liefst 7300 bezoekers uit 70 landen. Diverse bedrijven, al dan niet in samenwerkingsverband, openen dan ook hun deuren. En liften mee op de magneetwerking van de FlowerTrials.

We spraken met deelnemers van het eerste uur Bert Kroeze (Royal van Zanten), Jeroen Egtberts (MNP Flowers) en Ton de Bresser (Selecta). De drie zijn niet eenduidig over hoe het evenement is ontstaan. Vast staat dat gelijkgestemde veredelingsbedrijven de behoefte hadden om tijdens een rustigere periode, half juni, en aan het begin van een nieuw orderseizoen hun nieuwe assortiment te tonen aan pot- en perkplanten. Ongeacht of ze nu via stek, zaad of weefselkweek zijn vermeerderd.

Geen beter tijdstip
Volgens Kroeze maken drie elementen de FlowerTrials uniek: het product staat centraal waarbij veredelaars hun nieuwste creaties tonen, het is een laagdrempelig evenement waar bezoekers het idee hebben een rondje langs de bedrijven te maken. En dit alles in relaxte sfeer omdat het lopende seizoen nagenoeg op zijn einde loopt.

Doel van de FlowerTrials is geïnteresseerden nieuwe genetica te tonen. In de beginjaren vooral aan kwekers en handelaren. Het huidige bezoekersprofiel is al enkele jaren redelijk stabiel en was vorig jaar: 37% kweker, 21% importeur/exporteur, 12% veredelaar/jongeplantenkweker, 6% komt uit de retail en 1% van de veiling. De rest bestaat uit toeleveranciers, dienstverleners en overige.

Lees hier het hele artikel. In Vakblad voor de Bloemisterij wijden we deze week een special aan het event.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties