Hivos: ’Afrikaanse supermarktrozen nog steeds te goedkoop’

Op Valentijnsdag worden voorbijgangers morgen op de Lange Voorhout in Den Haag geconfronteerd met tientallen werkjassen aan de lantaarnpalen. Hiermee wil Hivos het onzichtbare werk laten zien van tienduizenden vrouwen die voor veel te lage lonen werken in de bloemenindustrie in oost- en zuidelijk Afrika. Jaarlijks komt Hivos rond Valentijn met een ludieke actie om hier aandacht voor te vragen.

De boodschap is nog steeds hetzelfde: de vrouwen kunnen niet voorzien in de basisbehoeften zoals voedzaam eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs, omdat ze geen leefbaar loon krijgen. Dit komt omdat er nog steeds geen eerlijke prijs door de Nederlandse supermarkten voor rozen wordt betaald.

Al jaren vraagt Hivos de supermarkten om iets aan de te lage lonen te doen. De meeste mensen weten nog altijd niet dat het bosje rozen dat ze in de supermarkt kopen meestal geen eerlijke prijs heeft. Hivos liet berekenen dat een bosje van 10 rozen slechts 13 cent duurder moet worden om de rozenpluksters een leefbaar loon te kunnen betalen.

Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dirk, Jumbo, Lidl en PLUS zijn door Hivos op de hoogte gebracht van het feit dat de vrouwen die onze rozen plukken te weinig betaald krijgen. Toch ondernemen ze nog steeds geen concrete stappen om de lonen te verhogen tot een leefbaar loon. „Supermarkten blijven moeite hebben met het maken van concrete stappen. Ze geven gehoor aan de oproep met woorden maar, wij vragen om actie”, aldus Hivos.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties