‘Home & Garden’ één van snelst groeiende branches online

    ‘Home & Garden’ was het afgelopen jaar één van snelst groeiende branches online, dat melden online winkelcentrum beslist.nl en online tuincentrum Warentuin. Ondanks de groei in online bestedingen in dit segment, blijft de tuinbranche een uitdaging voor retailers: niet alleen spelen het weer én het seizoen een grote rol, ook doen consumenten weinig impulsaankopen en zijn de trends grillig. Daar staat tegenover dat er nog volop groeikansen zijn en dat de consument juist bij tuinartikelen volop gebruik maakt van de voordelen van online winkelen.

    Maandag is de populairste dag voor het online kopen van tuinartikelen, zowel op beslist.nl als bij Warentuin. Hoewel tuinieren niet tot de populairste hobby’s behoort, beschikt toch 70% van de Nederlanders over een tuin. Hoe men deze inricht, daar verdiept men zich vooral tijdens het weekend in. Van impulsaankopen is dan ook vrijwel geen sprake en men zoekt heel specifiek naar producten. Gezien het zoekgedrag, de productkeuze en het gemiddelde aankoopbedrag lijkt het er dan ook op dat gemak en het grote aanbod de belangrijkste motivaties zijn om tuinartikelen steeds vaker online te kopen.

    Trends: gemak en aanbod
    De meest gekochte tuinartikelen online zijn tuinmeubelen, potten en parasols; producten die de hogere gemiddelde besteding online per aankoop verklaren (gemiddeld 115 euro online ten opzichte van 28 euro bij tuincentra). Gemak lijkt een belangrijke reden voor de populariteit van deze artikelen: men hoeft de grotere producten niet zelf te vervoeren. Bovendien is het aanbod online groter dan in de winkel. De rol van het internetkanaal neemt dan ook toe, in 2015 was het online aandeel ruim 16,6% van alle aankopen van tuinartikelen, een groei van bijna 3% ten opzichte van 2014. Beslist.nl en Warentuin verwachten dat dit aandeel in 2020 zeker 25 tot 30% zal zijn.

    De plant als groeimarkt
    Buiten de natuurlijke groei zijn er volop kansen en ontwikkelingen. Zo is er enerzijds de invloed van de online shopping platforms en anderzijds de potentie van ‘levende’ waren zoals planten. Online maakt de plant nu namelijk nog maar 2,8% uit van alle tuinaankopen, tegenover 23% in het fysieke tuincentrum. Aangezien gemak een steeds belangrijkere aankoopmotivatie wordt en men steeds meer verschillende producten online koopt liggen hier kansen. Positief is dat er op beslist.nl in 2017 al een groei van 70% te zien is in het zoekgedrag naar planten ten opzichte van vorig jaar. Een voordeel voor de Nederlandse online retailer is dat ze bij de verkoop van planten weinig tot geen last hebben van internationale spelers.

    Extra saleskanaal
    Met de groei van het internetkanaal neemt ook het belang van online vindbaarheid en zichtbaarheid toe. De invloed van het online shopping platform als extra saleskanaal is al zichtbaar. Op beslist.nl was er alleen al in de maand maart dit jaar een stijging van 10% ten opzichte van 2016 te zien in het aantal mensen dat naar tuinartikelen zocht. Dit is de reden dat Warentuin zich sinds vorig jaar heeft aangesloten bij online shopping platforms.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties