Hoya zonder bloem is plotseling geen probleem meer

Hoya’s zijn van nature bloeiend, maar staan vooral groen in de winkel. De tropische hangplant is hier lastig in bloei te krijgen en moeilijk te sturen. Met de trend van groen, is dat plotseling geen probleem meer.

Vorig jaar werden er 520.000 hoya’s verkocht, tegen een middenprijs van 265 cent, ruim een euro boven het gemiddelde van vijf jaar geleden. Voor een kleine productgroep is het assortiment opvallend divers. Zowel het blad als de bloemen hebben sierwaarde, hoewel de bloemen zich hier maar zelden laten zien. Dat zat de plant jaren tegen, maar nu juist mee.

„De bloem is in feite een verrassingsbonus voor de consument die hem thuis in bloei weet te krijgen. De plant is heel eigenwijs, laat zich niet sturen. Hoya’s gaan dus vooral groen weg. De afgelopen twee jaar leverde dat constantere vraag en prijzen”, merkt Jaco Vreugdenhil van kwekerij Pantar. Firma G. Buijs verkoopt de hoya Bella vooral bloeiend. „Daarvoor is het juist weer lastig om aansluiting te vinden op de groene trend”, zegt George Appelman.

Dit artikel verder lezen?

Uw voordelen

  • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
  • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties