Internationaal transport samen tegen overlast Calais

TLN heeft vorige week donderdag met haar zusterorganisaties, de koepelorganisatie IRU en EuroTunnel overeenstemming bereikt over een gecoördineerde actie tegen de overlast van vluchtelingen bij de kanaaltunnel.

Er gaat een gezamenlijke brandbrief naar alle betrokken overheden in de diverse landen over de acute economische schade die dit probleem in Europa veroorzaakt en een urgente oproep voor meer veiligheid op de toegangswegen naar de terminal.

Fast lane
Vorige maand heeft TLN het concept Fast lane geïntroduceerd. De aanwezige organisaties ondersteunen het idee om de doorstroming te verbeteren door een snellere afhandeling van geaccrediteerde bedrijven op de terminal. Dit vermindert de mogelijkheden voor migranten om een vrachtauto binnen te dringen. TLN zal de komende periode de verantwoordelijke organisaties ondersteunen bij het uitwerken van het concept.

Donderdag 17 december 2015 gaat in Calais de boeken in als de drukste, maar ook de meest chaotische dag ooit. Nog nooit eerder werden op een dag 7.000 vrachtauto’s door de Kanaaltunnel van en naar Engeland gereden. Dit ging gepaard met de grootste overlast van migranten voor het wegverkeer tot nog toe.

Dit alles op de dag dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) de krachten bundelde met EuroTunnel en andere West-Europese transportorganisaties. Doel van het overleg was meer veiligheid en een betere doorstroming op de toegangswegen naar de haven en spoorterminal.

Op de terminal zorgt zo’n 24 kilometer hekwerk ervoor dat migranten er nauwelijks in slagen op de terminal op te komen. Dat zorgt voor frustratie bij migranten, waardoor het aantal gewelddadige incidenten op de toegangswegen toeneemt.