Jongeren binden en boeien bij OK Plant

Bij OK Plant slagen ze erin om jonge mensen aan zich te binden, in een tijd waarin glastuinbouw nog geen top imago heeft. „Scholieren zijn vaak verwend, en willen liever niet op zaterdagen werken omdat ze dan een sport beoefenen ”, aldus Kevin Hendriks (31), personeelsplanner bij OK Plant. „Maar door ze steeds kansen te bieden, blijven scholieren graag bij ons werken.”

Ok Plant is de laatste jaren flink gegroeid. Dat is ook terug te zien in het personeelsbestand. Anno 2021 telt de kwekerij twee vestigingen in Maasdijk en Naaldwijk, met in totaal 140 medewerkers.

Op zoek naar groei
Hendriks geeft aan dat de groei van OK Plant ook andere vaardigheden vraagt van het personeel. „Medewerkers zijn gespecialiseerder geworden, en er wordt daarom veel geïnvesteerd in het opleiden van het interne personeel. Je moet het wel interessant houden voor medewerkers. Iedereen is tegenwoordig op zoek naar groei.”

Kevin Hendriks is personeelsplanner bij OK Plant. Hij begon hier als scholier, maakte een uitstapje naar de marine en is daarna teruggekomen in de sierteelt.

Niet ouder dan 30
OK Plant is qua arbeidsmarktcommunicatie nog niet veel met social media bezig. Maar dit ligt volgens Hendriks nog wel in de planning. De helft van het dertigtal vaste medewerkers is niet ouder dan 30. De afdeling marketing wil ook helpen om via andere manieren jong personeel te werven. „Het wordt tijd om OK Plant meer op de kaart te zetten in de arbeidsmarkt.”

Wil jij weten hoe OK Plant jong personeel aan zich bindt? En wil je lezen over Friso van de Kruk, die na een carrière als buitenschilder nu de teelt van orchideeën runt in dit bedrijf. Heeft u een digitaal abonnement? Lees hier alvast het verhaal in de digitale editie van Vakblad voor de Bloemisterij.


guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties