Kansen voor potorchidee op bedrijvenmarkt

    Voor kwekers van potorchideeën zijn er kansen op de bedrijvenmarkt waar hun producten niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Dat is de eerste voorlopige conclusie die de werkgroep promotie potorchidee trekt op basis van een enquête en onderzoek dat ze de afgelopen maanden lieten uitvoeren.

    Een werkgroep van Royal FloraHolland hield een enquête onder zakelijke afnemers (o.a. horeca-, hospitality- en welnessbedrijven en de overheid) over hun gebruik van groene en bloeiende planten en orchideeën in het bijzonder. Dit bracht aan het licht dat orchideeën op de consumentenmarkt een omzetaandeel hebben van ca. 30%, maar amper voorkomen op de bedrijvenmarkt. Aanvullende interviews brachten knelpunten en kansen naar boven. Volgens een rapport van Royal FloraHolland behelst de plantenafzet in Nederland en Duitsland meer dan €650 miljoen.

    Orchidee is decoratief en lastig

    De geënquêteerden gaven aan dat met name op plaatsen waar men relaties ontvangt de voorkeur uitgaat naar orchideeën (83% van de ondervraagden gaf aan dat met name bloeiende planten een positieve bijdrage levert aan de uitstraling van hun bedrijf), maar men heeft geen zin in onderhoud. Relatief grote bedrijven maken vaker gebruik van professionele interieurbeplanters en die werken bij voorkeur met groene planten omdat die langer meegaan en makkelijker te verzorgen zijn dan bloeiende planten. Een deel van dat bezwaar kan worden ondervangen door bijvoorbeeld waterafgiftesystemen waarbij een orchidee via een lont of stokje zelf de waterbehoefte regelt.

    Volop kansen

    Volgens woordvoerder Henk van Dongen van de werkgroep Promotie orchidee liggen er volop kansen om orchideeën een prominentere positie op de bedrijvenmarkt te geven. Zo geeft 31 % van de ondervraagden aan dat men een sterke voorkeur heeft voor uitsluitend groene planten, terwijl 69% een voorkeur heeft voor een combinatie met orchideeën. Dat kwam ook uit een test waarbij een professionele interieurbeplanter een bestaande en een nieuwe klant liet kiezen uit een 100%-groene planten abonnement of een variant met 2/3 groene en 1/3 bloeiende planten. Die tweede keuze genoot bij beide duidelijk de voorkeur.

    Op de vraag “Waarom heeft u nu geen orchideeën staan” antwoordt 34% dat ze daar nog nooit over nagedacht hebben, en 22% denkt dat orchideeën moeilijk in het onderhoud zijn. Niemand gaf aan dat dat ze orchideeën te duur vinden. Op de vraag of men wellicht ook voor (interne) cadeaus een orchidee zou willen geven (als deze tenminste 8 x zo lang mooi blijft als een bos bloemen), antwoordde 26% Ja, goed idee en 39% met Ja, alleen hoe moet ik dit regelen?

    Voortgang

    Alle informatie is onlangs gedeeld met de Denktank orchidee (een groep met vertegenwoordigers vanuit veredeling, teelt, veiling, handel en retail) . Binnenkort bespreekt de werkgroep de bevindingen en buigen ze zich over de doorvertaling in concrete acties.

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties