Keukenhof gaat dit jaar het bezoekersrecord van 2015 – bijna 1,2 miloen – niet verbreken. Dat vindt directeur Bart Siemerink ook niet belangrijk. Voornamer is een betere spreiding van de aanloop gedurende de openstelling van ongeveer acht weken.
Zaterdag 23 april, de dag van het Bloemencorso van de Bollenstreek, mocht Keukenhof 66.000 bezoekers verwelkomen. „Een topdag en het verliep naar tevredenheid. Maar maximaal zo’n 35.000 bezoekers per dag is beter voor een optimale beleving van het park en de organisatie daar omheen”, aldus directeur Bart Siemerink. Keukenhof is kort geopend; altijd grofweg van een donderdag rond half maart tot een zondag halverwege de maand mei. Dit jaar komt dat neer op in totaal 54 dagen. Maximaal is het park zo’n 60 dagen open. De aanloop is traditiegetrouw het laagst in het begin en aan het einde van de openstelling. Siemerink wil met passende evenementen meer bezoek aantrekken in die perioden. Het corsoweekend gaat het park niet meer extra promoten bij touroperators of in de media.
Maandag 16 mei sluiten de poorten van Keukenhof 2016. Siemerink durft nu al te stellen dat de stijgende lijn in het aantal bezoekers, 1 miljoen in 2014 en 1,2 miljoen in 2015, niet doorgetrokken zal worden. „Waarschijnlijk komen we uit rond de 1,1 miljoen. Een mooi aantal waar we trots op zijn. Het is ruim boven de 800.000 bezoekers die we jaarlijks begroten. Met dat aantal kunnen we de kosten betalen.”
Met een gemiddelde van ruim 20.000 bezoekers per dag is Keukenhof de best bezochte attractie in Nederland. In West-Europa scoort volgens Siemerink alleen Disneyland Parijs beter als het gaat om bezoekersaantallen per dag.