Kopers slecht geïnformeerd door kwekers

Een grote klacht van kopers blijft dat kwekers hen slecht informeren over hun aanbod. Tijdens een recente kwekersbijeenkomst in Bleiswijk kwam dit pijnpunt zelfs zichtbaar, middels een stemming, naar voren.

Een gedeelte van de productbijeenkomst PurE seasonal flowers die FloraHolland woensdag 2 april in Bleiswijk hield, betrof een stemming onder kwekers aan de hand van een reeks multiple-choice vragen over afzetzaken. Met behulp van digitale stemkastjes konden de ongeveer 180 aanwezige kwekers antwoord geven.
Belangrijke vraag daarbij was hoe kwekers hun klanten informeren over hun aanbod. Dat gaf vijf mogelijkheden, met als resultaat: 1. Dat doe ik niet – 25%, 2. Dat doe ik via de productpresentatie bij de klok – 14%, 3. Dat doe ik via een Powerpoint-presentatie op de klok – 19%, 4. Ik bel mijn klanten op – 11% en 5. Anders -31%.

’Ga persoonlijk langs’
Marktmanager Gerard Gardien van FloraHolland vond de ’25% niet informeren’ opvallend. „De grootste klacht van kopers blijft steeds: we worden slecht geïnformeerd.”
Tijdens de bijeenkomst werd er door verschillende aanwezigen vanuit veiling en handel op gewezen dat de uitslag ’31% anders’ waarschijnlijk veel mailings van kwekers naar de handel toe betreft. De vraag is echter of een hausse aan mails wel zo effectief is. Het advies van een aanwezige veilmeester: „Ga persoonlijk langs bij kopers. Loop eens bij ze binnen. Want: onbekend maakt onbemind.”

Tijdens de drukbezochte productbijeenkomst PurE seasonal flowers in Bleiswijk werden kwekers gepolst over afzetzaken.