‘Laat jongeren al op jonge leeftijd kennismaken met bloemen en planten’

    Door jongeren al op jonge leeftijd kennis te laten maken met bloemen en planten, raken ze geïnteresseerd en blijven ze ook op latere leeftijd bloemen kopen. Dat was een van de ideeën die tijdens de themavond Prikkel uw klant van de toekomst bij FloraZON werd besproken.

     

    Zo’n 175 bloemisten, studenten en kwekers bezochten begin april de thema-avond Prikkel uw klant van de toekomst, die Fontys Hogeschool Venlo en FloraZON samen organiseerden. Presentator en inspirator Geert Maas leidde deze avond en samen met een panel prikkelde hij de bezoekers met een vlammend betoog vol scherpe stellingen.

    Aan de basis van de thema-avond lag een marktonderzoek dat begin februari is gehouden door studenten van Fontys. Bij jongeren tot 25 jaar uit Nederland en Duitsland informeerden zij naar hun interesse in bloemen en planten. Kopen jongeren ook bloemen en planten voor zichzelf? Waarom wel of waarom niet? En wat verwacht deze doelgroep eigenlijk van een bloemist?

    Lector Frank Bunte presenteerde de cijfers van dit onderzoek. Enkele opvallende getallen laten zien dat jongeren bijna nooit bloemen of planten kopen. Meer dan 70% koopt minder dan één keer per half jaar bloemen of planten. Sfeer en schoonheid zijn de belangrijkste redenen om bloemen en planten in te kopen. Jongeren geven bloemen en planten aan familie, met name aan hun moeder en oma. Aan vrienden geven zij andere cadeaus, vooral drank, geld en uitgaanstickets. Bloemen staan ook niet hoog op hun eigen verlanglijstje.

    Bloementuin

    Fré Jacobs, relatiemanager van Fontys, opperde het idee om kinderen al van jongs af aan te enthousiasmeren met bloemen en planten. Waarom geen moes- en bloementuin aanleggen in een schooltuin? Zo ervaren kinderen hoe leuk bloemen en planten zijn, hoe het is om in de natuur te werken en hoe groenten en fruit groeien.

    De frisse kijk van de studenten op de branche leidde tot nieuwe inzichten bij de aanwezige vakmensen. Samen met Geert Maas werden deze omgezet tot concrete ideeën voor in de bloemenwinkel. ‘Geef emotie weg, en breng hiermee mensen in aanraking’, aldus Geert. Panellid Lex Ebus speelde hierop in door aan te geven dat hij in zijn planten cash-and-carry een weggevertje gaat opnemen. De eerste actie is een minicactus, die per 100 tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. Bloemisten kunnen deze uitdelen en consumenten prikkelen een bezoek aan hun winkel te brengen.

    Winkelpresentaties

    Voor deze avond maakte Geert Maas twee winkelpresentaties met bloemen. Op traditionele wijze, zoals op veel plaatsen te zien is én een heuse pluktuin, waarbij bloemen op sfeer door elkaar stonden gepresenteerd. Hier kunnen consumenten zelf hun bloemen plukken en zo hun boeket samenstellen. Een manier van presenteren die de aanwezige jongeren erg aansprak. FloraZON gaat hierop inspelen door vanaf nu bloemen ook per m2 te verkopen. Zo kunnen bloemisten een complete pluktuin gemakkelijk en eenvoudig inkopen.

    Fontys Hogeschool bood deze avond ook een marketingcursus voor bloemisten aan. Geert Maas spoorde bloemisten aan weer eens een avondje de schoolbanken in te gaan, ‘maar ga ook eens in gesprek met jongeren, hoor van hen wat er leeft en wat zij verwachten van een bezoekje aan de bloemist. Vooral doen, was zijn devies’.

    Bron en foto’s: FloraZON

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties