’Macht in handel verschuift meer naar leveranciers’

    De prijzen van grootgroenproducten stijgen, dat bevestigt Florian Faassen (Bart Faassen en J.H. Faassen-Hekkens), maar hij merkt in de huidige handel ook dat leveranciers sterker komen te staan tegenover klanten.

    „De macht verschuift meer van klanten naar leveranciers, dat is een verschuiving die we de laatste jaren niet hebben meegemaakt. Het gaat dan om macht qua levertijd en qua maatvoering. Stel een klant wil een product morgen hebben, dan kan de leverancier nu makkelijker zeggen: ’morgen lukt niet, take it or leave it’. Zo ook met de maatvoering. Door vorige zomer kunnen planten wat kleiner zijn. ’Take it or leave it’, kan de leverancier zeggen.

    De handel loopt namelijk goed door, naar Engeland, naar Denemarken. Ook de markt in Zuid-Duitsland en Oostenrijk gaat na de winter weer langzaam open, dat is te merken aan klanten in die landen die weer afroepen en bestellen. In Zuid-Duitsland is de opplant weer begonnen. In Oostenrijk gaat het materiaal eerst nog naar binnen om bijvoorbeeld gesnoeid te worden, en daarna naar buiten voor de opplant.

    In de herfst raakten sommige producten al op, waardoor we nu wel de grootste moeite hebben om alles bij elkaar te krijgen. Maar dat lukt ons wel. Sommige producten zijn nu ook weer in voorraad. Voor de herfst waren kwekers voorzichtig met het plaatsen op voorraadlijsten, maar door het rooien weten ze nu beter wat nog de resterende voorraad is.

    Door schaarste stijgen de prijzen, dat is bekend. We kunnen daardoor nu ook onze eigen productie meer en meer in de Nederlandse handel verkopen. Bijvoorbeeld aan de grotere bedrijven die min of meer concurrenten zijn, maar nu door schaarste toch bij ons uitkomen.

    En onze export naar Engeland? Het meeste wortelgoed is daar altijd al voor april geleverd, dus als de Brexit eind maart doorgaat is die handel al gedaan. Dan zijn de grote partijen en de risico’s ook weg. Vanaf het voorjaar loopt de pottenhandel, we zijn ervan overtuigd dat die ook na de Brexit in de zomer blijft lopen. Daar is ook meer tijd voor, met wortelgoed moet het snel, snel, snel gaan.

    Ons voordeel is ook dat we al ervaring hebben met export op een derde land. Het kost meer administratie. De extra kosten die we na de Brexit moeten maken, zullen wel door onze klanten betaald moeten worden. Maar volgens mij beseffen ze dat nog niet. Je hoort overal dat Engelsen nog nergens op voorbereid zijn.”

    Dit artikel verder lezen?

    Uw voordelen

    • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
    • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties