Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Alcoholische bloemendranken spelen in op ‘dichtbij gevoel’

Alcoholische bloemendranken spelen in op ‘dichtbij gevoel’

0

Tulpenwodka, bier van tulp, chrysant, of met een vleugje orchidee. Diverse bloemendranken zijn de laatste jaren op de markt gezet. De alcoholische tulpendranken worden uitsluitend gemaakt van biologische bollen. „De consument zoekt duurzame alternatieven”, aldus Elien Pieters, zaakvoerder van Gediflora, het bedrijf achter het chrysantenbier. 

De Belgische chrysantenveredelaar bewijst dat je ook bloemen kan linken aan bier. Ze verkoopt chrysantenbier onder het merk Belgian Mums. Pieters: „In 2017 verhandelden we 100.000 liter; dat is stabiel gebleven. Het aantal klanten is flink gegroeid. Die komen vooral uit de horeca en de drankengroothandel.” Ook zijn er mensen die bier kopen in een tuincentrum waar een actie is met bolchrysanten. Dit merkt Pieters vooral in september en oktober; dan loopt het wat op. „We liggen natuurlijk nog niet overal, dus er is de komende jaren nog genoeg werk aan de winkel voor onze verkoop.”

Zetmeel en suiker ideale ingrediënten
Joris Putman is de bedenker van de tulpenwodka Clusius Tulip Wodka, dat sinds 5 jaar op de markt is gekomen. De wodka wordt gemaakt van uitsluitend biologische tulpenbollen, geleverd door Frank Schouten. De distilleerderij staat in Katwijk en is in eigen (familie) beheer. Putman komt uit een geslacht van tulpenkwekers. „In 2014 kwam ik op het idee. Ik besefte dat in tulpenbollen zetmeel en suiker zit. En dat dit de ideale ingrediënten voor het stoken van alcohol zijn.”

De Dutch Tulip Vodka refereert aan het ‘Nederland-gevoel’, dat momenteel heel sterk is tijdens de coronatijd.

Nederland zit in de lift
Trendwatcher Aafje Nijman denkt dat het appelleren aan het ‘dichtbij-gevoel’ heel sterk kan zijn, juist in deze coronatijd. „Alles wat een lokale functie heeft, of heel Nederlands is, dat zit momenteel erg in de lift. Doordat de coronacrisis aanhoudt, kijkt de consument meer naar haar dichtbije omgeving. Als deze dranken bedrijven het marketingtechnisch slim willen aanpakken, dan moet ‘Nederland’ of ‘uit de streek’ echt een onderdeel van hun campagne zijn. Of iets dat inspeelt op de biologische trend met de tulpenbollen die 100% bio zijn. Dat spreekt de consument aan.”

Wil je meer lezen over de bedenkers van bloemendranken en hoe ze gemaakt worden? Lees het verhaal hier al digitaal. Vandaag ligt het nieuwe Vakblad voor de Bloemisterij op de mat (week 42).

Rianne Nieuwenhuize
Rianne Nieuwenhuize is sinds februari 2020 redacteur economie, agribusiness en ruimtelijke ordening bij vakblad voor de Bloemisterij.

Reageer op dit artikel

avatar