Wout: de kamerboom die je least en slechts drie keer per jaar hoeft water te geven

Een oerdegelijke decoratieve groene boom voor in de woonkamer die je least voor €19 per maand. Dat lijkt veel geld, maar daar staat tegenover dat je er verder geen omkijken naar hebt, want je hoeft Wout  – zoals de boom heet – slechts drie keer per jaar water te geven en je krijgt een nieuwe als ’ie onverhoopt mocht doodgaan. Met dit concept hoopt potplantenkwekerij Bunnik Plants uit Bleiswijk een nieuwe markt aan te boren: de markt van de jonge hipster.

„Wout is door een groep studenten bedacht”, vertelt Thomas Bunnik, mede-eigenaar van familiebedrijf Bunnik Plants. Het concept is drie weken geleden in de markt gezet. De verkoop van Wout – officiële naam: Pachira Aquitica oftewel waterkers – loopt volledig via internet, waarvoor een eigen website is opgezet.

’Wout redt zich wel’
Bunnik is er razend enthousiast over. „Wout is een kamerboom. Wout is dik en heel sterk. Wout staat graag naast knappe mannen op de foto. Hij werkt goed voor bedrijven en verhoogt de productiviteit en gezondheid van werknemers. Kinderen kunnen erin hangen, Wout is niet te verwoesten. En Wout wordt op een ludieke manier gratis thuisbezorgd door een jonge knul die ’m drie, vier verdiepingen je pand in sjouwt, elke maandag tot en met zaterdag, tussen 16:00 en 22:00 uur. Wout komt compleet met pot en grind. Deze boom behoeft geen verzorging. Je kunt vier maanden op vakantie gaan, maar Wout redt zich wel doordat er zoveel kracht in die bast zit. Maar het leukste aan Wout is, dat je hem niet koopt – want wat heb je aan bezit? – maar je least ’m.” Overigens kun je Wout best kopen, maar dat kost je dan €399.

Jonge hipsters
Bunnik Plants voorziet dat zijn klantengroep de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. „Wij hebben een demografisch probleem. Met onze producten richten we ons voornamelijk op vrouwen van vijftig jaar en ouder. Het probleem is dat deze klantengroep niet meer zo lang leeft. Waarschijnlijk bestaat onze klantengroep over tien jaar uit jonge hipsters van tussen de twintig en dertig jaar. Onze klantengroep is dus dramatisch aan het veranderen”, aldus Bunnik.

’Grote vernieuwing vergt extreme ideeën’
Voor het potplantenbedrijf was die verwachting aanleiding om nu al in te spelen op de voorziene nieuwe klantengroep. Dat gebeurde met een team frisse, jonge studenten. „Als je van dat oude vrouwtje naar die jonge vent wilt en voor hem een nieuw product wilt ontwikkelen, moet je dat niet vragen aan de mensen in je bestaande bedrijf, want zij zijn juist zo goed geworden in het bedienen van die oude vrouw. Je moet een nieuw team oprichten dat niets te maken heeft met anderen in het bedrijf. Grote vernieuwing vergt extreme ideeën, vooral niet van mensen in je eigen bedrijf. Vandaar dat wij voor Wout gekozen hebben voor een projectteam van studenten met een projectbegeleider. Wat kun je dus als groot bedrijf doen om groots te vernieuwen? Vooral niet te veel in de weg lopen!”

guest
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
P. B v D
P. B v D
6 jaren geleden

“Met onze producten richten we ons voornamelijk op vrouwen van vijftig jaar en ouder. Het probleem is dat deze klantengroep niet meer zo lang leeft.”
Hier had zich nog wel even een tekstschrijver over mogen buigen. Persoonlijk zou ik dit anders verwoord hebben…

Sabine
Sabine
5 jaren geleden
Antwoord aan  P. B v D

Vallend in die leeftijdsgroep ben ik inderdaad wel een beetje geshockeerd. Ik ben dus niet zo interessant omdat ik niet meer zo lang te leven heb!? Alsjeblieft zeg!

Een vitale, lenige en gezonde 58-jarige vrouw
Een vitale, lenige en gezonde 58-jarige vrouw
5 jaren geleden

Dat je een vrouw van boven de 50 als een oud vrouwtje gaat bestempelen, is toch wel bizar. Voor mij geen Wout.

De baere geert
De baere geert
5 jaren geleden

ik heb het 2 x herlezen om zeker te zijn … oude mensen van 50 … Ik heb 2 Wout planten gekocht, 1 voor op ‘t Werk en 1 voor bij me thuis, gelukkig voor jullie net voor ik dit las. Niet zeker dat ik dit had gedaan na dat artikel. Ik Ben 50, heb geen verzorging nodig, dank je lol, maar je ’jonge’ hipsters zie ik geen 450 euro aan 1 plant geven, dat doen je ‘oudjes’ wel. Beetje gebrekkig geformuleerd toch. Want man, we leven nog zeker 30 jaar! Dat is best lang als je bedenkt dat 30 jaar terug je doelgroep hipsters nog niet geboren was.
Zal een beetje aan je jeugdig enthousiasme liggen, maar schrijf met meer respect over de doelgroep die werkelijk je planten koopt. 50 is niet jong, maar ver weg van oud in 2019. Wou dit even kwijt, groetjes

Wilma
Wilma
4 jaren geleden

“…niet meer zo lang leeft”, “oude vrouw”?? Pardon?? Ronduit kwetsend! Als ik 100 mag worden, heb ik nog 48 jaar te gaan hoor! Beetje oppassen hoe je e.e.a. verwoordt, zeg!
Gelukkig hebben wij er thuis een “inside joke” van gemaakt. Als mijn leeftijd ter sprake komt, roep ik altijd: “Ach, ik ga toch bijna dood…”

Wilma
Wilma
4 jaren geleden

“…niet meer zo lang leeft”, “oude vrouw”?? Pardon?? Ronduit kwetsend!!

Adrien X. L. Schroeder
13 dagen geleden

What type of content would you like to see more of in the future? Let us know in the comments!

ufabet911
12 dagen geleden

I am truly thankful to the owner of this web site who has shared this fantastic piece of writing at at this place.

ufaland
12 dagen geleden

I truly appreciate your technique of writing a blog. I added it to my bookmark site list and will

Desmond Ronin Langston Foster

This blog post has left us feeling grateful and inspired

ufabet911
9 dagen geleden

Very well presented. Every quote was awesome and thanks for sharing the content. Keep sharing and keep motivating others.