Ocap dreigt gemeente Westland met forse schadeclaim

Ocap dreigt de gemeente Westland met een forse schadeclaim. De CO2-leverancier wilde deze zomer het laatste deel van een CO2-leiding in Naaldwijk aanleggen, maar mag dat van de gemeente pas doen als werkzaamheden aan de provinciale weg N467 in november zijn afgerond. Zo’n veertig tuinders zijn daardoor nog steeds niet aangesloten op de nieuwe CO2-leiding. De vertraging gaat Ocap naar eigen zeggen €0,5 tot €1 miljoen kosten. Daarnaast stelt het bedrijf per week €30.000 aan inkomsten te zullen missen.

Momenteel is Ocap bezig met de aanleg van CO2-leiding bij de Grote Achterweg, Hoge Geest en Geestweg in Naaldwijk, werkzaamheden die tot eind deze maand zullen duren. Daarna wil de CO2-leverancier het tracé vanaf de begraafplaats via de Geestweg en de Opstalweg naar de N467 (Galgeweg) doortrekken. Voor de aanleg van dat deel van het tracé weigert de gemeente echter toestemming te geven.

„Zo lang de provincie de werkzaamheden aan de Galgeweg en Galgebrug niet heeft voltooid, kunnen we Ocap geen toestemming geven om tegelijkertijd werkzaamheden te gaan uitvoeren in dat gebied”, stelt gemeentewoordvoerder Joris Hoff.  „Dat zou tot te veel verkeershinder leiden doordat er extra auto’s van de Opstalweg gebruik gaan maken, waardoor het te druk wordt. Er zit een school vlakbij, waardoor je ook nog met veel fietsers en voetgangers hebt te maken. We moeten daarom de verkeersveiligheid vooropstellen.”

Verkeerskundig adviesbureau
Ocap-woordvoerder Robert Jan Pabon wijst erop dat de CO2-leverancier een extern verkeerskundig adviesbureau onderzoek heeft laten doen naar de verkeerssituatie. „Zij kwamen tot de conclusie dat het juist veiliger zou zijn het tracé tijdens de zomervakantie aan te leggen. Er zijn dan geen scholieren op de weg en er is sowieso minder verkeer. Een andere conclusie was dat hoe langer je met de aanleg wacht, hoe minder verkeersveiliger het wordt doordat het in het najaar vroeger donker is en wij vaak ’s nachts en ’s avonds werken. Bovendien werken de weersomstandigheden in het najaar vaak niet mee.”

Namens Ocap heeft het Rotterdamse advocatenkantoor Loyens & Loeff eind juli een brief aan verantwoordelijk wethouder Bram Meijer gestuurd waarin Ocap de gemeente aansprakelijk houdt voor de schade die zij stelt te lijden en nog zal lijden als gevolg van de vertraging.  Zowel Ocap als de gemeente Westland benadrukken open te staan voor een dialoog, maar tot nu toe hebben beide partijen geen toenadering tot elkaar gezocht. De brief van Ocap staat op de agenda van de gemeenteraad, die op 12 september bijeenkomt.

Geen escalatie
„We zitten niet te wachten op een escalatie van dit probleem”, zegt Pabon. „De afgelopen vijftien jaar hebben Ocap en de gemeente Westland altijd veel contact gehad en was de onderlinge relatie zeer prettig en heel coöperatief. Ook nu zijn wij bereid over oplossingen te praten. Zo willen wij best investeren in meer wegafzettingen en bijvoorbeeld de inzet van verkeersregelaars, als het tracé maar snel verder doorgetrokken kan worden en niet pas eind dit jaar.”

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties