’Werk structureel aan je imago zodat je wat ’reputatievet’ hebt’

De glastuinbouw moet structureel aan zijn imago werken zodat er wat ’reputatievet’ wordt opgebouwd. Dat stelt Nico van Ruiten in de nieuwe editie van het Vakblad voor de Bloemisterij die morgen uitkomt. Van Ruiten neemt vandaag afscheid als voorzitter van LTO Glaskracht Nederland. Hij wordt per 1 oktober opgevolgd door Sjaak van der Tak, nu nog burgemeester van Westland.

Van Ruiten zag in de tien jaar dat hij het gezicht van de Nederlandse glastuinbouw was, het imago van de sector verbeteren, een ontwikkeling die volgens hem mede aan LTO Glaskracht is te danken. „In dat kader wijzen mensen op het belang van de sector voor de economie, de rol die de sector speelt in de energietransitie – waarbij geothermie en Het Nieuwe Telen in het oog springen – en de moderniteit en innovatie die bedrijven aan de dag leggen.”

Social media
Het verbeterde imago van de glastuinbouw is volgens Van Ruiten echter uiterst kwetsbaar. „Social media kunnen je goede reputatie met één klik laten verdwijnen. Voorbeeld is de affaire met de EHEC-bacterie waarmee de glasgroenteteelt in 2011 te maken kreeg. Door de social media ontstond er razendsnel een wantrouwen tegenover ons product.” De sector moet volgens Van Ruiten daarom veel meer aandacht besteden aan de opvattingen en emoties in de samenleving die vaak het snelst via social media naar buiten komen. „Die beïnvloeden de politiek en de ruimte die je krijgt. Je belandt vaak op voorhand in het defensief. Veel beter is het daarom structureel aan je imago te werken zodat je een beetje ’reputatievet’ hebt.”

Maak je eigen imago
Van Ruiten wil tuinders dan ook meegeven vooral aandacht te hebben voor hun omgeving en de maatschappij. „Maak je eigen imago en je eigen reputatie. Daarmee verdien je je ’license to produce’ voor de samenleving, voor je afnemers. Span je daarvoor in, het komt niet vanzelf aanwaaien, je moet er bewust aan werken. En dat is bij uitstek een collectieve activiteit. Behoud daarom de collectieven waar ze meerwaarde hebben en kijk daarbij verder dan één jaar vooruit.”

Lees het volledige interview met Nico van Ruiten in nummer 37 van het Vakblad voor de Bloemisterij.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties