Zoals ieder jaar, was het ook de afgelopen valentijnscampagne weer ouderwets doorharken.
Lange dagen, stress, onregelmatig eten en uiteraard weinig slapen. Van begin januari tot half februari was het non-stop gas erop. In de voorbereiding kwekerijbezoeken, onderhandelen, voorverkopen en vrachtruimtes plannen. En als begin februari dan het fysieke verzenden begint, gaat er nóg een tandje bij. Alle pre-bookings met de kwekers worden op de dag van aanleveren herbevestigd. Bij zoveel mogelijk tuinen wordt er op kwaliteit gecontroleerd. En afgekeurde of afgemelde partijen moeten als de wiedeweer elders worden bijgekocht.
We doen in de valentijnsweek drie tot vier keer meer volume dan in een normale week, verdeeld over 70 zendingen, 5 inkooplocaties en 10 bestemmingen. Als productie, kwaliteit en logistiek meewerken, dan verloopt zo’n valentijnsseizoen relatief soepel. Maar dit jaar was het afzien, want toen eenmaal puntje bij paaltje kwam, bleken er in heel Zuid-Amerika knap minder bloemen beschikbaar te zijn. En dat had niemand aan zien komen! Het was werkelijk schrapen om de dozen bij elkaar te krijgen. Vanwege de slechte randvoorwaarden (zaterdag, carnaval, dure dollar, crisis in Rusland) was iedereen in de aanloop nog van een overproductie uit gegaan. Maar dat gebeurde niet en prijzen in de open markt overstegen zelfs tijdelijk het niveau van 2014. Er was waarachtig zo weinig aanbod, dat vier van de negen extra vluchten op Europa op het laatste moment nog gecanceld moesten worden.
Hoe hebben we er met z’n allen zó naast kunnen zitten? Het laat maar weer eens zien dat de bloemenhandel zich niet laat raden. De enige verklaring die ik bedenken kan, is dat er het afgelopen jaar zo’n grote assortimentsverschuiving heeft plaatsgevonden, van klassieke naar Russische rassen. Dat we op een omslagpunt zijn gekomen waarop er blijkbaar niet meer voldoende geproduceerd kan worden voor de traditionele westerse feestdagen. Dat is een interessante constatering. Als het waar is tenminste! Het maakt mij in ieder geval nieuwsgierig naar wat er straks met de Russische vrouwendag gaat gebeuren, en met de moederdagen daarna. Zolang voorspel ik maar even niets meer!
Victor van Dijk, vestigingsmanager Zuid-Amerika voor FleuraMetz