Vakblad voor de Bloemisterij ‘Voldoende te verbeteren op Veiling Holambra’

‘Voldoende te verbeteren op Veiling Holambra’

0

De afgelopen weken was ik even terug in Nederland. Alle drie onze kinderen studeren nu in Nederland, mijn moeder werd 80 jaar en we hebben haar een mooi feest kunnen bezorgen! Tegelijkertijd heb ik ook de nodige zakelijke gesprekken gevoerd en in diverse gesprekken gingen de gemoederen over de plannen van Royal FloraHolland om het veilen van planten te digitaliseren. Omdat ik in het verleden op de plantenklokken in Aalsmeer gedurende vier jaren ’Hoofd Veilen Planten’ ben geweest volg ik de plannen op gepaste afstand met belangstelling.

Ook in Brazilië werd onder kwekers de tv-uitzending met onder anderen Paul Barendse en Jan de Boer gedeeld. 

Wat betreft fysiek veilen hebben we het in Holambra rustiger. De fysieke klokken zijn hier nog heilig. Ook al wordt 65% van de omzet via bemiddeling gerealiseerd. We hebben een uitstekende positie, omdat er in heel Latijns-Amerika geen alternatieve klokveilingen zijn. Maar er zijn volop uitdagingen om zaken te verbeteren. Zelfgenoegzaamheid ligt op de loer en kritiek wordt ook hier scherp geuit als zaken niet snel genoeg lijken te gaan.

    Een veel gehoorde opmerking is dat we de leden er meer bij moeten betrekken. Ja, maar dan moeten de leden wel op de vergaderingen komen en de gestuurde informatie en uitnodigingen lezen. 

Neem het digitale platform. De webshop van onze coöperatie functioneert naar behoren. We verbeteren met regelmaat een aantal gewenste zaken. Maar dan nog wordt er door een aantal kwekers weinig op verhandeld. In het weekend ontbreekt het regelmatig volledig aan rozen in onze webshop! ’Ja, maar André, jullie moeten het belang van digitaal zaken doen beter uitleggen!’

    Dan de klokvoorverkoop. Daar doen wekelijks maar dertig kwekers aan mee. Gehoorde opmerking: ’Er wordt ook weinig via klokvoorverkoop verkocht.’ Een kip-ei-gevoel overspoelt mij. De tijd moet er rijp voor zijn hoor ik dan. Ik hoor toch voldoende kwekers en groothandelaren klagen over oplopende kosten!

De komende weken hebben we onze informatieve vergaderingen en algemene ledenvergadering. Ik wil de discussies graag aangaan. Laat iedereen maar zijn mening geven. Er valt nog voldoende te verbeteren.

    André van Kruijssen,

    Directeur Veiling Holambra

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Voer alsjeblieft je bericht in!
    Please enter your name here