Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Pieter Kolk: “Blij dat we naar direct zijn opgeschoven”

Pieter Kolk: “Blij dat we naar direct zijn opgeschoven”

0

Snijhortensiateler Pieter Kolk (48) maakt zich zorgen over de steeds duurdere afzetkosten bij Royal FloraHolland. Dit zorgde er onder andere voor dat hij opschoof naar meer directe handel. „Mijn afzetkosten op de klok zijn met bijna 15 % schofterig duur. Met directe handel kan je dit naar beneden trekken. Als je ziet wat we afdragen aan de veiling, dan is het scherp telen.”

Het toegenomen areaal van snijhortensia is ook een reden voor Kolk om minder voor de klok te zetten. „We waren in de jaren negentig één van de eersten die voor snijhortensia kozen. Ik meen dat er nu 200 ha staat. Via de veiling vonden we een verkoper die directe afzet regelt. We begonnen met 15 % direct, en inmiddels is dat om en nabij de 50%.” Doordat Kolk nu vaste lijnen met de retail heeft, heeft hij meer structuur. Dat geeft hem de vastigheid die hij miste op de klok.

Over een paar jaar wil Kolk op 70 % direct zitten. „Ik lever nu direct aan supermarkten. Willen ze acht hortensia’s in een emmer, prima. Of een speciaal hoesje erbij, ook goed. Maar ook de weddingplanner die dat ene tintje classic zoekt; we maken een foto en die bloemen worden geleverd. Alles kan.”

Pieter Kolk staat met een bedrijfsscan in Vakblad voor de Bloemisterij van deze week (31 juli). Wil je dit verhaal nu al digitaal lezen, lees onze digitale editie (alleen met inlog).

 

 

 

Rianne Nieuwenhuize
Rianne Nieuwenhuize is sinds februari 2020 redacteur economie, agribusiness en ruimtelijke ordening bij vakblad voor de Bloemisterij.

Reageer op dit artikel

avatar