Ruim 30 deelnemers op Garden Trials and Trade

    Op 11, 12 en 13 juni vindt de tweede editie van de Garden Trials and Trade plaats. Ruim 30 veredelaars, vermeerderaars en gespecialiseerde licentiebureaus van houtige gewassen en vaste planten tonen dan in Boskoop hun noviteiten.

    De Garden Trials and Trade wordt gelijktijdig met de Flowertrials georganiseerd. Het blijft echter een zelfstandig evenement. Woordvoerder Sandra van Tol: „We hebben wel geprobeerd om aan te sluiten bij de organisatie van de Flowertrials. Als Flowertrialslocatie mag je echter maar een beperkt aantal bedrijven onderdak bieden, terwijl wij er bewust voor hebben gekozen om meerdere gespecialiseerde bedrijven op één locatie te bundelen.”

    Het aantal deelnemers terugbrengen naar het maximale aantal dat volgens de Flowertrials onder een dak is toegestaan is volgens Van Tol niet eens ter sprake geweest. „Als locatie moet je zorgen dat je die extra stop ‘waard’ bent. Wij zijn ervan overtuigd dat die bundeling van bedrijven onze meerwaarde is.”

    Groei

    Vorig jaar telde het evenement 33 deelnemers. Op dit moment zijn er ruim 30 deelnemers die hebben getekend voor deelname. Enkelen zijn nog in gesprek en moeten definitieve deelname nog bevestigen. Daarmee is de kans groot dat het aantal deelnemers met enkelen toeneemt ten opzichte van vorig jaar. ’Mooi’, aldus de organisatie, maar zeker geen doel op zich. De mogelijkheid tot verdere groei is ook beperkt, meent Van Tol. „We willen uitsluitend bedrijven die actief zijn op het gebied van vernieuwing van het sortiment een podium bieden. Binnen de houtige gewassen en vaste planten zijn dat maar een beperkt aantal. Ik denk dat je maximaal 40-50 bedrijven bij elkaar zou kunnen brengen.”

    „Je moet je als organisatie echter afvragen of je voor de maximale omvang gaat. Vorig jaar waren zowel deelnemers als bezoekers lovend over de open structuur en het overzichtelijke van het evenement. Met meer deelnemers boet je in op deze positieve punten. Groei is dan ook geen doel op zich. Het neerzetten van een goed evenement voor de deelnemers wel.”

    Promotie

    Een van de kritiekpunten van de deelnemers vorig jaar was dat het evenement te weinig gepromoot was. Aansluiting bij de Flowertrials zou een verbetering in dat opzicht kunnen zijn, omdat het evenement dan mee had kunnen liften op de grootschalige en internationale promotie van de Flowertrials. Nu deze samenwerking niet doorgaat, zal de organisatie zelf meer effort moeten steken in de promotie.

    Hierover is overleg geweest tussen deelnemers en organisatie. „Want uiteindelijk moet je het samen doen. Als organisatie benaderen we de pers en ons netwerken om het evenement onder de aandacht te brengen, maar ook deelnemers zullen hun best moeten doen om het evenement bij hun netwerk onder de aandacht te brengen.”

    Volgens Van Tol moet je echter niet verwachten dat een dergelijk evenement duizenden bezoekers gaat trekken. „Het is geen Plantarium. Het promotiebudget is niet te vergelijken, maar bovenal is het bezoek ook anders. Op de Garden Trials and Trade komen echt alleen vakbezoekers. Bovendien is de tijd die mensen aanwezig zijn veel korter dan op een Plantarium. Bezoekers zijn maximaal 2 tot 3 uur aanwezig en dat is al vrij lang. Daarna gaan ze weer door naar een volgende locatie.”

    Dit artikel verder lezen?

    Uw voordelen

    • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
    • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties