Sector moet proactiever met imago aan de slag

Met het imago van de sierteeltsector is het niet verkeerd gesteld. Toch kunnen ketenpartijen zich nog proactiever opstellen. „Er blijft te veel moois onderbelicht”, vindt Frank Peters van Virtus Communications.

Ondanks dat er nog wel eens negatieve berichtgeving in de media verschijnt, blijkt uit de laatste Agrifoodmonitor van WUR dat de sierteeltsector een vrij goede reputatie heeft. Dit is volgens Frank Peters geen reden om achterover te leunen.

Het verder versterken van het imago is een rol van de hele keten. Volgens Peters is het belangrijk om niet alleen defensief te reageren op de berichtgeving in de krant, maar ook duidelijk te maken waar je als sector mee bezig bent. „Er blijft te veel moois onderbelicht. Belangrijke issues zal de sector proactief moeten oppakken en beleid voor moeten ontwikkelen. Het is daarbij goed te monitoren op de vooruitgang. Als je zaken meetbaar maakt, laat je zien dat je zaken serieus neemt. Be good and tell it, is niet voldoende meer. Het gaat om be good and prove it.”

Het is aan de brancheorganisaties om landelijk in beeld te blijven en de verbinding om te zoeken met de consument. Glastuinbouw Nederland, de handel en Royal FloraHolland zitten regelmatig om de tafel. Duurzaamheid, gewasbescherming en werkgelegenheid zijn thema’s die hoog op de agenda. De maatschappelijke druk om schoon te produceren wordt steeds groter. „De zorg en aandacht voor milieu en maatschappij is terecht en daar doen we veel aan”, aldus Coen Meijeraan van Royal FloraHolland.

Meer weten over het imago en de initiatieven? Lees het in Vakblad voor de Bloemisterij, nummer 26

https://digitaal.bloemisterij.nl/wp-admin/post.php?post=54281&action=elementor

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties