De Nederlandse sierteelt is van 29 januari tot en met 2 februari vertegenwoordigd op Christmasworld in Frankfurt. Op de decoratiebeurs worden de nieuwe trends voor de feestdagen getoond.
De bedrijven maken deel uit van een groter geheel, maar zijn wel individueel herkenbaar. Jan de Boer van Barendsen: „Dit is een heel andere manier dan IPM. Hier maken we deel uit van een totaalconcept. Fotografen kunnen hier kant-en-klare plaatjes voor de bladen schieten. Er zijn geen losse stands. Het individuele belang is hier wat naar de achtergrond verschoven. Het collectieve belang van de sector komt naar voren.”
De Boer wijst erop dat consumenten met kerst het meeste geld uitgeven aan cadeaus. Meer dan met Valentijn en Moederdag. Door deelname van de sierteelt aan Christmasworld zouden consumenten en decorateurs verleid kunnen worden om naast bijvoorbeeld kaarsjes en lampjes ook te decoreren met bloemen en planten.
Volgend jaar wil Christmasworld een hele hal – Flora Decora – vullen met bloemen en planten.
De Boer ziet deelname aan Christmasworld als een kans voor de sierteelt. „Het is alleszins de moeite waard het een kans te geven. Beelden van bloemen en planten bereiken op deze manier miljoenen consumenten. Individueel bereik je dat nooit.”
Christmasworld trekt jaarlijks zo’n 36.000 bezoekers. Onder de ruim 900 deelnemende bedrijven komen er ruim 200 uit Duitsland en meer dan 700 van buiten Duitsland. Onder de buitenlanders zijn dit jaar 124 Nederlandse bedrijven. Daar zitten bedrijven uit de sierteelt bij. Onder meer Barendsen, Anco pure Vanda, LG Flowers, Gebroeders Van der Lugt, Schoneveld Breeding, Decorum Plants, en Bunnik Creations.
