Sociale katsjing

    ‘Heb je mijn tweet niet gezien? Kijk anders even terug in je timeline. Staat ie vast nog in. Of log even in op Facebook, al mijn tweets worden daar ook automatisch geplaatst.

    Een tweet lijkt op een sms, alleen dan op internet en in het openbaar. Ah, u weet niet hoe u moet sms’en? Dan bent u 100% zeker van de generatie die nog een faxapparaat op kantoor heeft staan. Dat apparaat is ook al lang afgeschreven, maar zo verdomd makkelijk dat ook ik het niet kan missen.

    Twitteren is snel, hip, populair, sociaal en informatief. En dat moet tegenwoordig. Een bedrijf, en ook een kwekerij, kan niet meer zonder SM, de ‘sociale media’, waaronder Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn. Of zoiets. Sociale media zijn hot. En zoals met alles wat trendy is, horen daar veel mensen direct een katsjing-geluid bij. Die zien meteen dollars rondvliegen, of euro’s.

    De allerlaatste trend is de Social Media Manager. Dus als u te druk bent met het sorteren van planten, of het scouten naar insecten, of het zelf werken met uw personeel waardoor u precies weet wat er op de werkvloer gebeurt, of het bellen van klanten om te horen hoe de sfeer in de handel is, dan zijn zij voor u bezig uw sociale netwerk te onderhouden. Creativiteit ten top natuurlijk. Voordat je het weet, verzinnen ze een social-media-footprint. En de overheid, die 200% zeker ook op zoek is naar het social-media-katsjing-geluid duikt daar dan op met een social-media-toeslag. Mag je maximaal 100 vriendentransacties per dag doen. En anders bijdokken. Katsjing.

    Gelukkig kun je je ‘sociale waarde’ tegenwoordig ook in getalletjes uitdrukken. ‘Vandaag heb je 15 bezoekers op je website gehad, de gemiddelde verblijfsduur van die bezoekers was 32 seconden, zes mensen hebben op je Facebook-fanpage op de ‘like’ button geklikt. Daarnaast heb ik op Hyves 27 nieuwe vrienden voor je geregeld. Op je twitteraccount heb ik drie berichten geplaatst en je hebt vandaag 16 nieuwe volgers gekregen.’ Goh, wat ben ik sociaal verantwoord bezig zeg. Ik stijg elke dag op de sociale ladder.

    ‘Hoe gaat het met je?’ ‘Ja, prima hoor, mijn sociale waarde is sinds vorige week flink gestegen, ik heb meer twittervolgers dan ooit, Facebook loopt lekker, eigenlijk blijft alleen Hyves wat achter, dat wordt nu speerpunt van mijn SMM (social-media-manager, red.). ’katsjing! ‘Gaat lekker met je dus?’ ‘Ja hoor, zelf werk ik lekker in de kas, tussen de plantjes, die zeggen tenminste niks terug en ik snap ze toch.’

    Lijkt me briljant zo’n SMM. Houd ik mooi tijd over om die faxen even na te bellen of alles feilloos is geleverd. ‘KATSJING”.