De Boomkwekerij Markt Tarievenstelsel legt pijnpunt coöperatie FloraHolland bloot

Tarievenstelsel legt pijnpunt coöperatie FloraHolland bloot

1


De bewuste reportage van Eenvandaag

Aan de vooravond van de algemene ledenvergadering van Royal FloraHolland, donderdag 7 december in Naaldwijk, zijn woensdagavond in een uitzending van EenVandaag op NPO2 nog eens de pijnpunten van het nieuwe tarievenstelsel blootgelegd. Daarbij lijken de tegenstellingen tussen de grote en de kleinschalige aanvoerders steeds verder op scherp te worden gezet.

In de reportage geeft Jack Goossens, voorzitter van coöperatie FloraHolland aan dat het verder doorvoeren van het principe kostenmaker-is-kostendrager, essentieel is om grote aanvoerders binnenboord te houden. Zij gaan straks lage tarieven betalen dan kleinere kwekers, die in sommige gevallen worden geconfronteerd met 14% hogere kosten. Goossens is echter duidelijk: als grote aanvoerders voor buiten-de-veiling-om gaan, lopen de kosten voor alle overgebleven kwekers alleen maar verder op.

Kwekers Corina Duin en Paul Barendse, alsmede handelaar Jan de Boer, geven echter aan dat het nieuwe tarievenstelsel steeds verder af staat van de coöperatieve principes. Zij zeggen hardop dat het doorvoeren van het nieuwe stelsel gaat leiden tot een kaalslag onder de kleinschalige kwekers die de teelt dan financieel niet op kunnen brengen. Daarmee lijkt de discussie, ook na de besluitvorming op de ledenvergadering, na donderdag nog lang niet voorbij.

Rest te vermelden dat Eenvandaag eerder in een aankondiging van de reportage nog melding in stevige taal maakte dat de kwekers ‘zich genaaid’ zouden voelen door FloraHolland. Deze stevige woorden kwam in de reportage niet voor. In de bijbehorende tekst is deze passage door Eenvandaag aangepast naar ‘in het ootje genomen.’

Reageer op dit artikel

1 Reactie op "Tarievenstelsel legt pijnpunt coöperatie FloraHolland bloot"

avatar
nieuwste oudste meest gestemd
Bart Weijtens
Gast
Is er toekomst voor FloraHolland? Dat FloraHolland vreselijk zijn best doet om wereldmarktleider te worden en de regie in de gehele keten wereldwijd in handen te krijgen is iedereen wel bekend. Of die poging slaagt is maar zeer de vraag. Lucas Vos heeft veel energie en geld gestopt in handelsplatforms, bezuinigingen in logistiek door het snijden in de klokverkoop en dacht China wel even te kunnen veroveren. Daarna was Turkije aan bod. Allereerst laten Chinezen zich echt niet vertellen hoe je marktleider kunt worden, zij laten FH lekker zijn gang gaan en kijken daarna het kunstje vanzelf af en doen… Lees verder »