Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Tevreden geluiden over tulpenseizoen 2016/2017

Tevreden geluiden over tulpenseizoen 2016/2017

0

Het tulpenseizoen is voor broeiers over het algemeen goed verlopen. Die conclusie trekken productspecialisten van Royal FloraHolland en FPC-voorzitter Wim Steur in hun seizoensevaluatie.

 

‘Op het seizoenverloop kunnen we tevreden terugkijken’, zo meldt Royal FloraHolland. Vraag en aanbod waren vrijwel het hele seizoen goed in evenwicht, waardoor de prijs nooit helemaal wegzakte. Over bemiddelingsprijzen wordt niet gesproken. Over de prijsontwikkelingen op de veilingklokken in de periode week 1 t/m 19 2017 wordt gemeld dat de middenprijs 15,6 cent per steel was voor tulpen van A1-kwaliteit (zo’n 95% van de klokaanvoer). Vorig jaar was die middenprijs 14,2 cent. De aanvoer was dit jaar iets lager (resp. ruim 734 miljoen en ruim 788 miljoen stelen).

Goede start, maar vaak te lichte stelen

De start van het seizoen was goed. Wel was er (weer) sprake van veel tulpen die te licht waren. De broeiers denken volgens FPC-voorzitter Wim Steur te weten wat de verschillende oorzaken zijn. Onder andere wordt gedacht aan de middelen die tegenwoordig in de bollenteelt gebruikt worden. Of komt het door de klimaatverandering in samenhang met het niet goed inspelen op de preparatie van de bollen? Onderzoek naar oorzaken van te lichte tulpen is gaande.

Net voor Pasen zakte de prijs weg, dat had ook de handel niet verwacht. Toen het na Pasen koud werd, nam de vraag toe nam en steeg de prijs weer. Zo waren er gedurende het seizoen vaker momenten waarin vraag, aanbod en prijs fluctueerden. Diverse  (bekende) factoren zijn daarvoor verantwoordelijk. Tot de Moederdag bleef de prijsvorming goed dankzij weg zakkende aanvoer en lage temperatuur. Dat gold zeker voor het zwaardere klok assortiment. Dit stemt menigeen tevreden, want een goed einde is positief voor de onderhandelingen met de Retail voor komend seizoen.

Meer klokinkopers en bemiddelaars

Via ’Kopen Op Afstand’ (KOA) zitten steeds meer klanten uit Oost Europa zelf de vingers aan de knoppen. De veilingmeesters waarderen die groeiende groep kopers op de klok. In week 8 en 9 zagen ze de piek in de prijsvorming. Het assortiment was breed, kwalitatief goed en de prijzen waren top. In deze periode is de vraag dermate groot dat een toename van aantallen mogelijk is.

De afdeling dag/weekhandel tulp van Royal FloraHolland kreeg te maken met een wisseling in de bezetting tijdens het seizoen en een directe concurrent in de bemiddeling van tulp groeide sterk. Onderaan de streep kwamen de bemiddelaars van de veiling op 6868 verkochte karren tulp uit, wat 260 karren minder is dan vorig jaar. Het hebben van een directe concurrent beschouwen ze als iets positiefs, want het dwingt ze om nog kritischer naar zichzelf te kijken en de dienstverlening constant te blijven verbeteren.

 

 

 

 

 

 

Hans Neefjes
Hoofdredacteur Hans Neefjes is sinds december 1999 werkzaam bij het Vakblad voor de Bloemisterij.

Reageer op dit artikel

avatar