Steeds vaker krijgen we te maken met nieuwe vraag naar duurzame bloemen en planten in de markt. In de presentaties die ik bijwoon en de artikelen die ik lees over de tuinbouwsector speelt het onderwerp duurzaamheid altijd een belangrijke rol.
Er wordt vaak geroepen dat de tuinbouwsector meer moet verduurzamen, maar er wordt weinig verteld over de ontwikkeling die de sector al heeft doorgemaakt de afgelopen jaren.
Ik weet zeker dat de tuinbouw in vergelijking met andere sectoren bovengemiddeld scoort op duurzaamheid. Helaas is de beleving hiervan anders. Dit heeft alles te maken met de geringe externe communicatie hierover.
Neem een voorbeeld aan de kledingindustrie. Diverse retailers hebben een menuknopje: ‘duurzaamheid’ op hun website staan waarin ze vertellen hoe ze binnen hun bedrijf met duurzaamheid om gaan. Zoals bijvoorbeeld C&A.
Vaak stelt dit in de praktijk niet zo gek veel voor. Tuinbouwbedrijven zijn in de praktijk veel verder op dit gebied, maar kunnen een voorbeeld nemen aan de marketinguiting van C&A.
Duurzaamheid heeft de afgelopen jaren al een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de tuinbouwsector. Dit zien we ook terug in 20 jaar MPS. Als je het vergelijkt met de ontwikkeling die de televisie heeft doorgemaakt dan hebben we op dit moment een kleurentelevisie in huis.
Momenteel wordt er onderzoek gedaan of er met een systeem of certificaat ook bepaalde productgaranties gegeven kunnen worden in de toekomst.
De wensen en eisen in de markt komen steeds hoger te liggen en innovaties gaan steeds sneller. Mocht de 4K Ultra HD-tv met energielabel A+ op uw bedrijf komen te hangen, vergeet dan niet om dit extern te communiceren!
Mathanje de Jong