Vakblad voor de Bloemisterij Energie Uniper en ENGIE trekken zich terug uit ROAD-project

Uniper en ENGIE trekken zich terug uit ROAD-project

0

Uniper en ENGIE trekken zich per 15 september terug uit het Rotterdam Opslag en Afvang Demonstratieproject (ROAD). Dat hebben de energiebedrijven minister Henk Kamp van Economische Zaken onlangs laten weten, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Met ROAD werd beoogd om bij de MPP3-centrale van Uniper op de Maasvlakte grootschalig CO2 af te vangen en onderzees op te slaan voor later gebruik in onder meer de glastuinbouw.

De minister betreurt de terugtrekking van Uniper en ENGIE uit ROAD. Het kabinet beschouwt ’carbon capture and storage’ (CCS) als een belangrijke technologie om tot CO2-emissiereductie te komen binnen industriële sectoren en mogelijk ook binnen de elektriciteitssector. Ook is CCS volgens het kabinet onmisbaar voor het bereiken van de klimaatdoelen. „Het is daarom van belang de ontwikkeling van CCS te blijven stimuleren en brede toepassing ervan te bevorderen”, aldus Kamp.

Havenbedrijf Rotterdam
De inspanningen rond het ontwikkelen van CCS gaan volgens de minister dan ook onverminderd door. De periode tot 15 september zal volgens Kamp gebruikt worden om alternatieven te inventariseren, iets wat vooral door het Havenbedrijf Rotterdam zal worden gedaan. De minister gaat tevens bekijken of er juridische stappen gezet kunnen worden om eventueel te veel betaalde subsidie – de bedrijven hebben €15 miljoen steun gekregen – terug te vorderen.

Sluiting kolencentrales
ROAD had al in 2015 operationeel moeten zijn, maar liep eerder al forse vertraging op. Of er een alternatief grootschalig CCS-demonstratieproject gaat komen, is onzeker. Weliswaar zijn er in Rotterdam meer industriële bedrijven waarvan CO2 kan worden afgevangen, maar deze liggen dieper de haven in. Aangezien de lege olievelden waarin de CO2 moet worden opgeslagen voor de kust liggen, worden de transportkosten dan aanzienlijk hoger. Tevens speelt mee dat nog steeds onduidelijk is of het kabinet de twee nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte wil sluiten. Nu de twee betrokken energiebedrijven niet meer meedoen met ROAD, lijkt sluiting dichterbij te komen.

Reageer op dit artikel

avatar