Hortipoint Van Schilfgaarde: ‘Zeg nooit dat dit nooit meer gebeurt’

Van Schilfgaarde: ‘Zeg nooit dat dit nooit meer gebeurt’

0

Royal FloraHolland CEO Steven van Schilfgaarde blikt in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij uitgebreid terug op de oplichting door Mohammed G.M. Hoe kon de medewerker aan de tegoeden van klanten en kwekers komen? En hebben de reorganisaties er iets mee van doen? Van Schilfgaarde: „Het is echt een wake up call geweest voor de hele sector.”

Er is de afgelopen maanden veel over gezegd en geschreven. De oplichting van Royal FloraHolland door een werknemer. Mohammed G.M. –  op de werkvloer ook wel bekend als Reza –  sluisde in negen maanden tijd miljoenen weg bij Royal FloraHolland en vergokte een groot deel van het gestolen geld. Hij bekende en werd veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf met een jaar voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar. Hij moet zich bovendien laten behandelen voor zijn gokverslaving en moet het volledige bedrag  – €4,3 miljoen – terug betalen.

In een interview van het Vakblad voor de Bloemisterij met Steven van Schilfgaarde blikt de CEO terug op de oplichting.  Van Schilfgaarde: „Ik merk ook dat het behalve voor ons ook voor kwekers en handelaren echt een wake up call is geweest. In onze sector gaan we heel erg uit van vertrouwen. Alleen zie je nu dat door moderne IT de cultuur toch stap voor stap verandert. De diefstal van fust bij Plantion is hier ook een voorbeeld van. Wij moeten als sector een adequaat antwoord hebben en versneld de juiste stappen zetten. En daar zijn we al mee bezig. Het is zoals Marcel van Tol (voorzitter van de ledenraad van RFH en zomerbloemenkweker in Ter Aar red) tegen mij zei: we kennen de traditionele coöperatie als warm en open. Dat wordt anders. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant pure noodzaak.”

Het volledige interview met Steven van Schilfgaarde over de oplichting van RFH lees je hier in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij. De CEO gaat onder meer in op de vraag hoe Mohammed aan de tegoeden van klanten en kwekers kon komen. En in hoeverre speelden SAP en de vele wisselingen op de afdeling Finance een rol?

Reageer op dit artikel

avatar