Veel vragen over kosten en terugsluis vrachtwagenheffing

    Het wetsvoorstel voor de vrachtwagenheffing ligt bij de Tweede Kamer en de minister heeft met de sector een bestuursovereenkomst getekend over de terugsluis van de opbrengsten. Toch zijn er ook zorgen over de kosten van het systeem.

    Minister Barbara Visser (Infrastructuur en Waterstaat) heeft woensdag 15 september het wetsvoorstel voor een vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze geeft daarmee gevolg aan een verzoek van de Tweede Kamer om het wetsvoorstel ondanks de demissionaire status van het kabinet, in te dienen.

    Terugsluis

    In het wetsvoorstel is vastgelegd dat de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing teruggesluisd worden naar de sector voor verduurzaming. Transport Logistiek Nederland (TLN) noemt de afspraken over de terugsluis ‘essentieel voor de enorme verduurzamingsopgave waar de sector voor staat en waar veel geld voor nodig is’. Toch is de branchevereniging ook kritisch, schrijft Nieuwsblad Transport. De invoeringskosten bleken woensdag niet de eerder geraamde 200 miljoen euro te bedragen, maar 400 miljoen. Dat komt onder meer doordat de Dienst Wegverkeer (RDW) de ICT-systemen deels zelf wil realiseren. Bovendien is het volgens TLN de vraag of de kosten van het inningssysteem goed beheersbaar zijn. Ook wil de overheid gecompenseerd worden voor het verlies aan accijnsinkomsten vanwege een verwachte lichte daling van het aantal gereden kilometers.

    Een uitgebreide reactie van TLN leest u hier

    De kamerbrief en het wetsvoorstel zijn te vinden via deze link

    Natuur & Milieu laat in een reactie weten blij te zijn dat de minister het wetsvoorstel deze week naar de Tweede Kamer stuurde. De milieuorganisatie is niet te spreken over de uitgestelde invoeringstermijn van 2026. Ze roept de Tweede Kamer op om de wet zo snel mogelijk in te voeren.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties