Vakblad voor de Bloemisterij Veilingklok Veilingklok kan ook cruciale rol spelen in Azië

Veilingklok kan ook cruciale rol spelen in Azië

0
Steven van Schilfgaarde I Foto: Royal FloraHolland

In dit Vakblad voor de Bloemisterij stond de laatste weken een interessante serie opinies over het versterken van de klok. De voorstellen waren gevarieerd. Ik ben blij dat de discussie wordt gevoed met ideeën van kwekers. Persoonlijk denk ik dat de klok vooral gebaat is bij meer aanvoer door zowel Nederlandse als internationale kwekers die moeten kunnen vertrouwen op een optimale prijs. Bij die laatste groep is nog veel te winnen.

Onze Afrikaanse leden zijn al heel klok ‘minded’, terwijl bijvoorbeeld kwekers uit Zuid-Amerika vooral kiezen voor directe verkoop. We kunnen hen laten zien dat de klok een aantrekkelijk instrument is met prima opbrengsten. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor Floriday als mondiale digitale marktplaats, waar kwekers hun producten eenvoudig kunnen aanbieden. Daarom zijn we Floriday internationaal aan het uitrollen. Dat lukt alleen met succes als we er in slagen bijbehorende diensten te ontwikkelen, zowel op logistiek, financieel en commercieel gebied.

Als we als Nederland een leidende rol willen blijven vervullen in de wereldwijde sierteelt, moeten we initiatieven nemen om ook markten buiten Europa te bedienen vanuit Afrika en Zuid-Amerika. Aanbod en vraag zijn in deze voorbeelden volop aanwezig. Als er één land toe in staat is om die bij elkaar te brengen, dan zijn wij dat. En ook al ligt Azië in heel andere tijdzones, toch kan ook hier de klok een cruciale rol spelen. Als we maar in staat zijn om de productie zo snel mogelijk naar de vraag te brengen. Dat kan, als niet alleen het aanbod digitaal ontsloten wordt, maar ook een rijk palet aan verkoopkanalen gekoppeld wordt.

Gecombineerd met de decennialange ervaring van onze sector met logistieke dienstverlening hebben we een meer dan uitstekende uitgangspositie om een flink aandeel te nemen in de wereldwijde groei van de sierteelt. Daarbij mogen we ook de groeimarkten dichter bij huis niet uit het oog verliezen. Ook in Oost-Europa is voor onze sector nog veel te winnen en zelfs de Duitse markt heeft nog veel potentieel, zowel bij kwekers als de handel. Laten we met elkaar vooral oog hebben voor de kansen die zich voordoen en gezamenlijk optrekken. Dat is van oudsher de kracht van onze sector en daaraan danken we onze leidende positie in de wereld. Daaraan en niet te vergeten aan de kracht van de klok.

Deze column van Steven van Schilfgaarde staat in het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 35 van 31 augustus 2018. Ook het vakblad lezen? Klik dan hier.

Reageer op dit artikel

avatar