Vakblad voor de Bloemisterij Opinie Veiling Holambra investeert nog meer in marketing

Veiling Holambra investeert nog meer in marketing

0

We hebben aan de leden het jaarplan 2020 gepresenteerd. In de presentatie hebben we speciaal de activiteiten voor ‘trade marketing’ toegelicht. Veiling Holambra gaat meer in marketing investeren. We staan op beurzen om retailketens te werven, trainen medewerkers van verschillende ketens in de verzorging en presentatie van bloemen en in het maken van eenvoudige boeketten. We maken banners voor speciale dagen of concepten en displays voor bloemen, hangplanten en mini-planten. We helpen klanten om speciale verkoopdagen te organiseren. Dit alles zit in de ledenprovisie van de coöperatie. Zij steunen de activiteiten unaniem.

De vaak slechte verzorging in winkels baart ons zorgen. We zien droogstaande planten en bloemen en planten die uitgebloeid zijn. We hebben een team dat regelmatig winkels bezoekt en klanten begeleidt. Maar dat team bestrijkt niet heel Brazilië. We moeten ook mensen in de verschillende regio’s van Brazilië hebben.

Onlangs ben ik met een groep jonge producenten in Nederland geweest. Ze wilden weten hoe de verschillende coöperaties in Nederland functioneren en hoe jongeren daarin actief zijn. De eerste dag bezochten we drie moderne groothandelaren: FleuraMetz, Agora Groep en Dutch Flower Group. Dit gaf een goed beeld hoe de handel zich de komende jaren bij ons ontwikkelt.

Vervolgens hebben we vier coöperaties bezocht: Royal FloraHolland, Royal Fruitmasters, Cono Kaasmakers (Beemster Kaas) en Royal Cosun. Het was opvallend hoe verschillend de functies zijn die de coöperaties voor leden vervullen. Ontwikkeling van merken: Kanzi appels en Migo peren, Beemster Kaas en Aviko. Waarde toevoegen aan de producten en onderzoek naar nieuwe producten. Zeer interessant om dit alles te mogen zien. Het zet iedereen aan het denken.

De directeur van Nederlandse Coöperatieve Raad, Arjen van Nuland, vertelde ons nog veel meer over de verschillende manieren om coöperaties te besturen en welke rol jongeren hierbij kunnen spelen. Volgende week presenteert de groep zijn visie en bevindingen aan bestuur en management. Ik ben benieuwd! Vanuit een warm Brazilië wens ik iedereen fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2020!

André van Kruijssen

Directeur Veiling Holambra

Reageer op dit artikel

avatar