Veranderingen in Brazilië gaan stap voor stap

    Het is de periode van het maken van het jaarplan 2020. Volgend jaar gaan we zwaar investeren in brandbeveiliging. Inmiddels is ons complex 13 hectare groot en we gaan onder meer sprinklerinstallaties aanbrengen in de gebouwen. Een gewenste en noodzakelijke investering. Inmiddels is ook ons strategisch plan 2022 afgerond. Begin september presenteren bestuur en management dit strategisch plan aan de leden.

    De belangrijkste opdracht is het verder ontwikkelen en uitbouwen van een digitaal platform. Dit is technisch gezien een complexe opgave door de connectie met verschillende systemen en bovendien het stabiel bouwen van de technische infrastructuur. Maar bovenal vraagt het een verandering van de wijze van zaken doen.

    Een andere uitdaging is het introduceren van enkele voor Brazilië nieuwe concepten. Eén daarvan is het promoten van de luchtzuiverende werking van planten. Hiervoor is inmiddels veel informatie verzameld en materiaal ontwikkeld. De leden worden er deze weken bij betrokken. Met een aantal klanten gaan we dit concept lanceren. Door het bewust maken van de consument van het nut van de luchtzuiverende werking van planten wordt de aanschaf van planten bevorderd.

    Een ander concept in voorbereiding is het concept van de eetbare groentes. In Nederland onder meer bekend onder ‘Pick and Joy’. Geleidelijk zal dit concept van eetbare groentes in de markt worden gezet. Om dit mogelijk te maken hebben we zelfs onze missie veranderd. Daarin stond dat we handelen in siergewassen, hetgeen betekent dat we op de verpakkingen de tekst ‘niet eetbaar’ moesten plaatsen. Dit hoeft nu niet meer. We handelen in alle types bloemen en planten, ook met vruchten.

    Een volgend concept is dat van de gekleurde producten. Met trendy kleuren de consument verleiden tot aankoop. Het aanbieden van producten in hippe kleuren zal de aankoop van bloemen en planten stimuleren.

    Momenteel wordt de wasmachine van Limex geïnstalleerd in onze nieuwe fustloods. Deze zal onze fusten beter reinigen en dat levert een mooie verbetering van de kwaliteit van de producten in de keten op.

    Brazilië is een land in ontwikkeling en met grote mogelijkheden. Een land ook dat sinds dit jaar een meer liberale koers is gaan varen. De laatste tijd krijgt Brazilië veel kritische en negatieve pers. Onder meer de president Bolsonaro roept dat met zijn uitspraken en beleid ook over zich af. De pers schrijft opvallend gretig negatief over hem. De indruk wordt gewekt dat nu opeens alles slecht is.

    Er komen echter noodzakelijke hervormingen aan en Brazilië krijgt een meer open economie. Naar mijn mening ontwikkeld Brazilië zich economisch geleidelijk in de goede richting. Verbeteringen gaan veelal echter langzamer dan gehoopt. Maar ik verwacht dat Brazilië binnenkort ook positief in het nieuws gaat komen.

    André van Kruijssen,

    Algemeen directeur Veiling Holambra

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties