Verduurzamen is dat moeilijk?

Als sierteeltsector krijgen we steeds meer te maken met eisen vanuit de markt op het gebied van duurzaamheid. Retailers leggen steeds meer en verschillende eisen op. De voedingsmiddelenindustrie heeft hierin al een enorme ontwikkeling laten zien de afgelopen jaren en deze trend zie je ook in de sierteeltsector.

Wellicht hebben jullie het onze directeur Yolande van den Boom, al horen zeggen in een van haar presentaties: “Is verduurzamen nu makkelijk of moeilijk?”

We kennen de plastic tasjes discussie over de grote vervuiling in onze oceanen. Nu denk je dan stoppen we toch met het maken van plastic tasjes? In Nederland zijn deze alleen nog maar tegen betaling te verkrijgen. Dit scheelt enorm in het plastic afval maar zijn we nu hierdoor ook duurzaam?

Een ander voorbeeld is de plofkip. Yolande is werkzaam geweest in de voedingsmiddelen industrie en nam ons mee in het proces van de plofkip. Wat blijkt deze industrie heeft enorm veel raakvlakken met de sierteelt.

Een plofkip is een speciaal ras dat gefokt is met specifieke eigenschappen. Hier zijn tientallen jaren overheen gegaan. Een specifieke eigenschap is dat deze kip binnen 48 dagen rijp is voor de slacht en dat de kip veel vlees ontwikkelt voor grote kipfilets. Stallen zijn speciaal gebouwd voor dit type ras. Net als in de sierteelt heb je ook in deze industrie de hele keten nodig om te kunnen verduurzamen.

In de sierteelt begint dit bij de veredeling. Is het gemakkelijk om in de sierteelt te verduurzamen? Nee. Wel kunnen we in onze sector leren van de ontwikkeling die de voedselindustrie heeft doorgemaakt. Waarin ze als sector hebben samengewerkt en transparantie hebben gegeven over de werkwijze in de hele keten.

Door te vertellen welke inspanningen we in de sierteelt allemaal op het gebied van duurzaamheid doen en de doelen delen waar we over een aantal jaar willen staan kunnen we veel bereiken bij onze afnemers. We krijgen dan niet alleen eisen opgelegd maar door met elkaar in gesprek te gaan werken we aan een gezamenlijk doel.

Kijk goed wat past binnen de strategie van uw bedrijf en wees transparant over de acties die in uw bedrijf plaatsvinden op het gebied van duurzaamheid.

Mathanje Meulemans, MPS