Verlichting

Ik heb het al vaak zat over het verkeer in China gehad, dus eigenlijk wil ik het er niet meer over hebben. Toch wil ik er nog iets over kwijt. En dat gaat over verlichting.

Het lijkt er namelijk op dat Chinese auto’s slechts zijn uitgerust met maar één knop voor de verlichting. Met twee keuzes: verlichting uit of groot licht aan. Daar zit verder niets tussen. Zo kunnen auto’s dus een heel stuk goedkoper gefabriceerd worden. Niks geen fancy zaken als stadslicht of dimlicht. Ook binnenverlichting hoeft er niet in. Die wordt namelijk nooit gebruikt. Net als spiegels. Ik vraag me af waarom die er überhaupt nog op worden gezet. Niemand die daar ooit in kijkt. Ze zorgen alleen maar voor verblinding door achter je rijdende auto’s met groot licht aan.

Wat de verlichting betreft zijn de voertuigen, met name in het donker, eenvoudig onder te verdelen in twee groepen. Die met vier of meer wielen en die met minder dan vier wielen. Alles met minder dan vier wielen rijdt standaard zonder licht en wat vier of meer wielen heeft rijdt standaard met het grootst mogelijke licht.

Ik woon tegenwoordig dichter bij de farm. Dit heeft als voordeel dat ik ’s morgens vroeger op de farm ben en ’s avonds later weg kan gaan. Zo wordt reistijd werktijd. Het grote nadeel is echter dat je altijd in het donker rijdt. En dus elke keer met de ongemakken van de verlichting kampt. Je komt thuis met lasogen en je mag elke keer weer blij zijn dat je niemand hebt geschept. Mensen met zwarte kledij, oude van dagen die plotseling uit het struikgewas de weg oversteken et cetera. Ze zijn allemaal niet zichtbaar als je verblind wordt door tegenliggers. Als ik tegenliggers met groot licht zie, ga ik altijd seinen. Met mijn eigen grote licht. Blijkt dat ze nog groter licht hebben. Die knop van daarnet heeft soms dus kennelijk wel drie keuzes: licht uit, groot licht en alles verblindend extra groot licht…

Ik ben van nature niet agressief, maar af en toe krijg ik toch wel eens de neiging iemand uit z’n minibus te sleuren om hem zijn eigen grote halogeen lichten op te laten eten.

Cok Harteveld is general manager Van den Berg Roses, China