Waarom het kabinet miljarden extra moet uitgeven aan bestrijding files

Het kabinet steekt de komende vier jaar ruim €2 miljard extra in mobiliteit, waarvan het grootste deel is bestemd voor meer asfalt. Volgens de ANWB zijn er echter miljarden extra nodig, zo zei directeur Frits van Bruggen van de ANWB gisteravond in het NOS Journaal van 20:00 uur.

Foto: Shutterstock

Het aantal files is in de eerste drie maanden van dit jaar flink gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2017. Uit cijfers van de ANWB blijkt dat de filezwaarte, de lengte maal de duur van de file, met 25% is toegenomen. Dat is opmerkelijk, omdat de filezwaarte vorig jaar stabiel bleef. Volgens de ANWB komt de stijging onder meer door de weersomstandigheden (storm van 18 januari), maar wordt het ook steeds drukker op de weg. In 2008 waren er 7,2 miljoen auto’s in Nederland, nu zijn dat er 8,2 miljoen.

De verwachting is dat de reistijd over de weg tijdens de spits de komende jaren met ongeveer 50% gaat toenemen, zegt Van Bruggen. „Dat betekent dat de overheid meer moet investeren in de wegen, meer moet investeren in het openbaar vervoer en meer moet investeren in de fietsinfrastructuur.” Nu al is echter duidelijk dat het kabinet die extra miljarden hard nodig heeft voor alternatieven voor de gaswinning in Groningen, zo analyseerde NOS-verslaggever Ron Fresen.

Van Bruggen sprak ook namens de Mobiliteitsalliantie waar hij voorzitter van is. Partijen als Transport en Logistiek Nederland, Schiphol, NS en ook de ANWB zijn daarin verenigd.

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties