Waarom tuincentra een mooi seizoen verwachten

Uit de jaarcijfers van de Nederlandse tuincentra blijkt dat consumenten vorig jaar voor ruim € 3,8 miljard aan tuinartikelen uitgaven, wat 6% meer is dan in 2015. „We naderen weer de omzetniveaus van ruim vier miljard van vóór de crisis. Alle seinen staan op groen voor een mooi seizoen”, zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland. Maar waar is dat optimisme op gebaseerd?

Volgens Horstra spelen verschillende factoren een rol bij de verwachting dat het wel eens een mooi tuinseizoen kan gaan worden. Zo zijn er meer mensen die verhuizen; wie een andere woning betrekt, doet meestal ook wat aan de tuin, het terras of balkon.

Daarnaast is er sprake van een dalende werkloosheid, waardoor meer mensen weer wat meer te besteden hebben. De consument is volgens Tuinbranche Nederland bovendien positiever ingesteld.

Maar misschien wel de belangrijkste factor is de leeftijd van de ’tuinconsument’. De bevolking is ouder aan het worden en de oudere generaties besteden meer tijd en geld aan hun tuin dan de jongere. Verder laat het marktbeeld zien dat de gemiddelde Nederlander tevreden is met zijn woning en daarbij het liefst iets aan de tuin zou willen veranderen. „De tuin staat op nummer één of twee als het gaat om aanpassingen in of om de woning bij alle leeftijdscategorieën boven de 20 jaar. Een mooie kans voor tuincentra die zich steeds meer presenteren als kennis- en inspiratiecentra voor groen en duurzaamheid”, aldus Horstra.

In het marktsegement ’levend’ (marktaandeel 23%), waar bloemen en planten onder vallen, bleven de verkopen van tuincentra vorig jaar vrijwel stabiel met € 885 miljoen. Tuincentra en bloemenwinkels blijven in dit segment de belangrijkste verkoopkanalen.

De omzetstijging bij de tuincentra zit ’m in de grootste marktsegmenten. Dat zijn de segmenten ’niet-levend’ (artikelen voor huisdieren, tuinmeubels, kerstartikelen etc.) en ’groot onderhoud’ (tuinhout, tuinhuisjes etc.). In het segment ’niet-levend’ (marktaandeel 42%) ging 8% meer om, bij een omzet van € 1,6 miljard. Het segment ’groot onderhoud’ (35%) pluste met 9% naar ruim € 1,3 miljard. Al deze cijfers komen uit continu-onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK onder tienduizend consumenten, in opdracht van Tuinbranche Nederland.