Vakblad voor de Bloemisterij Opinie ‘We worstelen met de groei van het klokvolume’

‘We worstelen met de groei van het klokvolume’

0
Het klinkt wellicht vreemd, maar we worstelen met de groei van het aanbod voor de klok. De laatste twee jaren groeide het klokvolume harder dan het volume van bemiddeling en de kans dat dit volgend jaar doorzet is aanzienlijk. Daar komt nog bij dat een groot deel van dit volume geconcentreerd is op maandag en woensdag.

In 2018 breidden we de tribune uit naar 450 plaatsen en in 2020 breiden we het ledscherm in de tribune uit. Daardoor gaan we van 3 naar maximaal 5 klokken. De planten blijven we fysiek veilen, maar een deel van de snijbloemen gaan we veilen aan de hand van aanbodinformatie en representatieve productfoto’s, ofwel beeldveilen.

Een veel betere oplossing is het stimuleren van de groei van klokvoorverkoop. Een permanente verkoop in feite gedurende de week. Veel beter dan de twee enorme piekdagen. Wij kunnen de via klokvoorverkoop verkochte producten direct distribueren naar de klant door de centrale aanlevering van alle producten bij de veiling. Klokvoorverkoop wordt hierdoor zeer belangrijk!

We wachten helaas nog op fiscale toestemming om via klokvoorverkoop verkochte producten voor het veilmoment te distribueren naar de klant. Het is bijna niet uit te leggen, maar we hebben hiervoor speciale toestemming nodig van het bestuur van onze staat São Paulo. Die toestemming is vorig jaar keurig aangevraagd, maar we wachten nog steeds op groen licht. Frustrerend die traagheid van deze bureaucratie.

Natuurlijk volgen we hier de ontwikkelingen van veilingen in Nederland en Duitsland. We kunnen veel van elkaar leren. We gaan naar een situatie toe dat klanten 24 uur lang op elke dag uit voorraad kunnen inkopen én producten in hun ruimte kunnen ontvangen. Order fulfilment heet dit zo mooi.

Het recente bezoek van Steven van Schilfgaarde en Jack Goossens aan Veiling Holambra draagt zeker bij aan een versterking van de relaties tussen Royal FloraHolland en Veiling Holambra. Die relatie bestaat al meer dan 30 jaar. Persoonlijke bezoeken helpen om inhoud te geven aan de samenwerking!

André van Kruijssen,

Algemeen directeur Veiling Holambra

 

Reageer op dit artikel

avatar