Vakblad voor de Bloemisterij Opinie ‘Wees zuinig op duo Bom-Bond’

‘Wees zuinig op duo Bom-Bond’

0

​Met respect denk ik terug aan Harry Kloppenburg en Art van Duijn. Beiden leverden een belangrijke bijdrage aan de wereldwijde uitbouw van de tuinbouwbusiness. Harry in de veredeling van genetisch materiaal aan het begin van de waardeketen. En Art aan de afzet van sierteeltproducten wereldwijd aan het einde van de keten.

Met grote zorg ervaren we de disruptie van ons maatschappelijk en economisch leven door het coronavirus. Wat gaat Prinsjesdag brengen? Komt er een miljardeninjectie via het Wopke-Wiebes-Fonds om het vernieuwen, vergroenen, verdienen aan te jagen? Hopelijk kan er ook een beroep gedaan worden op de Europese herstelfondsen.

Met verbazing heb ik ook gekeken naar het boerenprotest tegen het nitraatbeleid van de overheid. Met name de veehouderij heeft het moeilijk met de transitie naar een maatschappelijk en politiek aanvaardbare sector. De opvattingen in deze sector over de toekomst zijn hopeloos verdeeld.

Recent gaf Friesland/Campina in het Financieel Dagblad nog eens blijk van de traditionele visie van minder koeien, meer melk per koe, schaalvergroting, lage kostprijs en intensivering. Dit staat in schril contrast met een publicatie in het NRC: Red de boer-Verander de landbouw radicaal. Melk direct uit gras via bioraffinage. Of kweekvlees uit stamcellen. Fata Morgana? Nee, hier wordt al volop aan gewerkt in diverse laboratoria ook in Nederland.

Met veel drive, dynamiek en eensgezindheid schetsen de voorzitter van Greenport Nederland en voorzitter van de topsector Tuinbouw – het duo Bom-Bond – een beeld van de toekomst van de tuinbouwbusiness. Dat vertoont overeenkomsten met de wereldberoemde modellen van de Harvard hoogleraren Ray Goldberg (agribusiness) en Michael Porter (waardeketens).

Duo Bom-Bond zet in op het investeren in kennis, het benutten van deze kennis bij genetics, duurzame circulaire productiesystemen, moderne verticale teeltsystemen, digitalisering, artificial intelligence, webenablede logistiek/inkoop/verkoop, nieuwe non-food markten en neuromarketing. Maar ook op intelligente wijze exporteren van deze kennis zonder dat de concurrentie onze nationale productie gaat ondermijnen. Wees zuinig op het Bom-Bond duo. Zij hebben als publieke vertegenwoordigers drive, visie en lef. En daar houden ondernemers in de tuinbouwbusiness van.

Herman de Boon,

Lees hier meer columns van Herman

 

Reageer op dit artikel

avatar