Banken introduceren retourpinnen

Een artikel terugbrengen naar de winkel en het aankoopbedrag via de betaalautomaat op je bankrekening retour ontvangen. Dat kan nu bij winkels die via de Rabobank Retourpinnen aanbieden; andere banken volgen het initiatief. Alle betaalpassen zijn hiervoor geschikt, ongeacht waar de consument bankiert.

Nederlandse banken introduceren het retourpinnen op verzoek van winkeliers. Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland: ,,Door retourpinnen wordt het gebruik van de betaalpas nog gemakkelijker voor de klant. Bovendien hoeven winkeliers minder wisselgeld in de kassa te hebben. Dit verhoogt de veiligheid voor winkelier, medewerker en klant.’’

Opdracht
Klanten die reeds betaalde artikelen terugbrengen naar de winkel, steken de pas in de betaalautomaat, waarna de winkelier aan zijn kant opdracht geeft het aankoopbedrag te retourneren. Na een geslaagde opdracht ontvangt de klant een ondertekende retourpinbon als bewijs. De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op rekening van de klant.
Retourpinnen is geschikt voor alle betaalpassen, maar geldt alleen voor aankopen die ook met een pas zijn afgerekend. Ondernemers hebben geen nieuwe betaalterminal nodig, zij kunnen retourpinnen aanvragen bij hun bank.

Bron: Detailhandel Nederland
Foto: Bloem en Blad