Bloem en Blad Bloemist hoeft online winkels niet te vrezen

    Bloemist hoeft online winkels niet te vrezen

    0

    Voor de fysieke bloemenwinkel blijft ruimte, online is geen concurrentie. Deze conclusie werd getrokken tijdens het VBW ondernemerscongres ‘De bloemist in de nieuwe winkelstraat’, dat woensdag 21 juni in Veenendaal werd gehouden.

    De ongeveer 450 deelnemers kregen van diverse sprekers een geruststellende boodschap: bloemisten hebben weinig te vrezen van het online landschap. Consumenten doen 5% van hun (bloemen)aankopen online. Het overige aanbod wordt in de fysieke winkels gekocht.

    Online geen oorzaak leegstand
    Het gaat wat minder in de retail; diverse ketens zijn failliet gegaan en er is 7% leegstand. Volgens Hans van Tellingen van onderzoeksbureau Strabo is de vergrijzing daar de belangrijkste oorzaak van. Verder noemde hij de economische crisis (‘Maar die is voorbij’) en de ‘suffe Nederlandse ketens’. De beweging naar online is maar een klein onderdeel. Volgens hem hoeven bloemisten niet direct te vrezen voor alle online initiatieven. Meer dan 95% leidt volgens hem op dit moment nog verlies. Ook de jeugd gaat liever naar een fysieke winkel. ‘Locatie, maar ook service en ondernemerschap zijn belangrijk. Verwen de klant en specialiseer je om je te onderscheiden van bijvoorbeeld te supermarkt’, was zijn boodschap.

    Verkopen is een vak
    Ook Peter Nieland van Locatus, een bedrijf dat data verzamelt over de retail, stelde dat online geen concurrent is voor de bloemist. Online moet volgens hem gezien worden als een distributiemiddel; het is gemak. ‘Focus, maak een keuze. Bloemstukken maken is een vak, maar verkopen ook. Maak een digitale etalage, laat zien wat je kan. En bied koffie aan om mensen langer in je winkel te houden’, gaf hij als tips.
    Fred van der Hoeven van FloraHolland ziet het positief in voor de bloemisten. ‘Ik zie de business groeien. De vers-trend, de hang naar gezondheid, vertaalt zich in aandacht voor bloemen en planten’, gaf hij aan. De bloemist moet inspelen op het leveren van kwaliteit, de persoonlijke band met de klant en het leveren van sfeer en beleving die past bij het type consument dat hij wil bereiken. ‘Profileer je als vakman.’

    Maak een keuze
    Zes bloemisten die vervolgens met een filmpje werden gepresenteerd, hebben een duidelijke keuze gemaakt en profileren zich, ieder op hun eigen manier, als vakman. Ellis van Beest (Van Beest Bloemen en Planten, acht winkels), Ton Hendriks (Hendriks Bloemen met achttien winkels) en Pieter Straathof (Bloemenhof, twee winkels) kiezen bewust voor een inloopzaak in de buurt van een supermarkt. Zij hebben elke dag veel klanten en een hoge omloopsnelheid. Machiel Bekker (Machiel Bekker Bloem en Interieur), Thomas Vloedgraven (Vloedgraven Bloemen en Wonen) en Marcel van Dijk (Oogenlust) kiezen daarentegen voor het hogere segment. Zij hebben minder klanten, maar met een hoger bestedingspatroon. Voor beide type winkels is toekomst, mits je maar een duidelijke keuze maakt en daar consequent in bent.

    Foto: Jeannet Hooftman

    Reageer op dit artikel

    avatar