Campagne ’Tijdig starten met stoppen’ gelanceerd

De komende twee jaar zoeken naar schatting 27.000 mkb-ondernemers een opvolger voor hun bedrijf. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Panteia. Om hen daarbij te ondersteunen lanceerden MKB-Nederland en MKB Adviseurs de campagne ’Tijdig starten met stoppen’.

Met de campagne, die op 14 april tijdens de Week van de Ondernemer werd gelanceerd, willen de initiatiefnemers ondernemers bewust maken van het belang van een goed voorbereide bedrijfsoverdracht en hen daarbij ondersteunen. Een goede opvolgingsprocedure duurt in veel gevallen meer dan twee jaar. ,,Bij een bedrijfsoverdracht komt veel kijken’’, zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. ,,Dat wordt nogal eens onderschat. Het is een langdurig en emotioneel proces.’’

Goed voor economie
Met de campagne en website www.tijdigstartenmetstoppen.nl bieden MKB-Nederland en MKB Adviseurs een deskundig en informatief platform over bedrijfsoverdracht. Op de site is het MKB Overnamepakket beschikbaar en kunnen ondernemers een online test uitvoeren om te bepalen in hoeverre hun bedrijf op dit moment klaar is voor de overdracht.
Volgens Visser is een succesvolle bedrijfsovername niet alleen goed voor de verkopende ondernemer, maar ook voor de economie. ,,Een succesvolle overname zorgt gemiddeld voor het behoud van vijf arbeidsplaatsen, terwijl een nieuw startend bedrijf er gemiddeld twee creëert.’’

Bron: MKB-Nederland
Logo: Tijdig starten met stoppen