Consument wil hulp bij contactloos betalen

Contactloos betalen zit in de lift, maar consumenten weten lang niet altijd of ze aan de kassa contactloos kunnen betalen. Ook hebben ze vragen over deze nieuwe betalingswijze. De helft van de Nederlanders stelt extra uitleg en zichtbaarheid aan de kassa zeer op prijs.

Bij ruim eenderde van de circa 300.000 betaalautomaten in Nederland kan tegenwoordig contactloos worden betaald. Dat wordt bij de kassa lang niet altijd duidelijk aangegeven, vindt bijna de helft van de Nederlanders van 16 jaar en ouder. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard. Winkels moeten duidelijk maken dat de klant contactloos kan betalen en kassamedewerkers moeten klanten op die mogelijkheid wijzen en er uitleg bij geven.

Vragen
Consumenten hebben vragen als: hoe houd ik mijn pasje? Wanneer moet ik een pincode ingeven? Hoe zit het met diefstal of misbruik? Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna tweederde van de respondenten denkt dat je alleen bij het afrekenen van kleine bedragen (tot en met €25) contactloos kunt betalen. Slechts 11% van de respondenten weet dat contactloos ook boven de €25 kan, maar dat dan altijd een pincode nodig is. Kassamedewerkers kunnen consumenten daar op wijzen.

Boven €25 pincode
Bij contactloos betalen boven €25 is een pincode nodig. Daarnaast geldt voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode een limiet van €50. Als die limiet wordt bereikt, moet de klant alsnog de pas in de betaalautomaat steken en de pincode intoetsen. Na verlies of diefstal kan voor maximaal €50 contactloos zonder pincode worden betaald. Als dit gebeurt, vergoedt de bank de geleden schade.
Bekijk hier de animatie ’Contactloos betalen, zo werkt het’.

Bron en illustratie: Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen