‘Detailhandelsverkopen terug naar niveau voor crisis’

De detailhandelsverkopen in Nederland groeien dit jaar door tot de omvang van voor de crisis. Dit meldt Retailnews op basis van onderzoek van ABN AMRO.

Vorig jaar werd al weer meer uitgegeven in de retailbranche, waar de bank de fysieke en online verkopen toe rekent. De volumegroei kwam uit op 2,3%. Retail behoorde samen met de bouw tot de sectoren die weer cijfers in de plus noteerden. De omslag op de woningmarkt en het toegenomen vertrouwen speelden daarbij volgens de bank een belangrijke rol, aldus Retailnews. Voor dit jaar verwacht ABN AMRO een groei van zo’n 2%, gevolgd door 1,75% in 2016.

Verschillen
De bank ziet een divers beeld in de detailhandelsomzet. Zo werden in supermarkten in het eerste halfjaar een half procent meer kassabonnen afgerekend, terwijl het gemiddelde bedrag per kassabon ook iets toenam ten opzichte van 2014. Maar waar het algemene prijspeil in deze branche al zo’n anderhalf jaar stabiel is, stijgt de omzet van non-foodwinkels nauwelijks door lagere prijzen. Kleding en consumentenelektronica zien het volume licht stijgen, maar door prijsdalingen krimpt de omzet.
Bij schoenenwinkels en doe-het-zelf dalen zowel de prijs als het aantal verkochte goederen. Winkels in woninginrichting en persoonlijke verzorging doen het juist goed.

Bron: RetailNews
Logo: ABN AMRO