‘Digitalisering vereist nieuwe regels detailhandel’

Van de totale online detailhandelsomzet wordt 70% gerealiseerd door ondernemers die een stenen winkel combineren met een webwinkel. Nu de integratie van de fysieke en online verkoop zo vergevorderd is, beginnen de verschillen in regels te knellen.

Dat constateert Detailhandel Nederland in het onderzoek Web & Winkel, dat donderdag 6 november werd gepresenteerd tijdens Retailpoort in Den Haag. De organisatie geeft in het onderzoek voorbeelden van de verschillen in regelgeving. Zo heeft een winkelier uit Azië die direct aan een consument in Nederland levert, een fiscaal voordeel door de vrijstellingen van btw en invoerrechten ten opzichte van de Nederlandse winkelier. Naar schatting 10% van de consumenten koopt wel eens een product in een land buiten de Europese Unie. In 2011 was dat nog maar 1 op de 20. Of neem een winkelier die een boek op papier en als download verkoopt. Hij krijgt te maken met verschillende btw-tarieven van respectievelijk 6% en 21%.

Geen concurrentienadeel
Detailhandel Nederland vindt dat winkeliers geen concurrentienadeel mogen ondervinden door dergelijke verschillen. Ook zou voor goederen en diensten die in soort gelijk zijn, hetzelfde belastingtarief moeten gelden.
In het onderzoek zet de organisatie de impact van de verdergaande digitalisering op de detailhandel, consument en maatschappij uiteen. Tegen deze achtergrond doet zij concrete aanbevelingen. Naast de belastingen is dat op het terrein van koopzondagen, vitaliteit van steden en dorpen, verkoop van bijzondere goederen, vernieuwing van arbeidsvaardigheden en -voorwaarden, privacy en betalingsverkeer.

Bron en foto: Detailhandel Nederland