Domme vragen bestaan niet

’Wat vraag je voor een eenvoudige gastencorsage?’ lees ik op Facebook bij de besloten groep Bloemisten Netwerk. Het levert ruim dertig reacties op waaronder een uitgebreide kostenberekening.

Goed om te weten hoe de ’con-collega’ rekent. Dit bloemistennetwerk (bijna 1500 leden) is de ultieme combinatie van kennis en kennissen. Handig. Want op je smartphone én gratis.
Het is erg gezellig om (virtueel) met vakgenoten te kletsen. Ik hou er ook van. Je klanten zijn tenslotte niet je collega’s. Even lekker zeuren over die ongemotiveerde stagiaire, die hopelijk geen lid is. En samen lachen om die klant die na een té gezellige workshop met té veel glühwein vraagt om haar schikking even af te maken. Ik verzin dit niet.
De vraag: ’Kerststukjes onder de €10,00 ja of nee?’ krijgt 99 reacties. De netwerkleden delen graag hun mening. De goedbedoelde informatie en adviezen kosten niks. Maar dan heb je ook niks. Want om echt van nut te zijn, is natuurlijk meer diepgang nodig. Rekenvoorbeelden met aantallen. Verdienmodellen. Hoogste tijd voor VBW, Bloem en Blad en scholen om met gedegen vakkennis aan te sluiten bij dit leergierige netwerk. Als dat dan winst voor de zaak oplevert, mag het ook best wat kosten.

Anna Koster