’Doorbraakinnovatie in sierteelt moet van jongeren komen’

Jongeren spelen een belangrijke rol in de vernieuwing die nodig is in de siertteeltsector. Dat was een van de rode lijnen die op 2 december uit het congres van Blooming the Future te halen viel.

Bij de afzet van bloemen en planten moet zeker rekening gehouden worden met de jonge generatie. Volgens Jonneke Heins van GFK Panel Services zijn in Nederland de vijftigplussers de belangrijkste bloemen- en plantenkopers. Bij de jonge generatie valt nog veel te halen, want die koopt nauwelijks bloemen en planten.
Olivier Hofman van Urban Goods vroeg de 270 aanwezigen of zij wisten dat de game-industrie wereldwijd de tweede industrie is en of de sierteelt daarop inspeelt via reclamecampagnes. Algemeen directeur Lucas Vos van FloraHolland moest hierop ontkennend antwoorden.

Samenwerking
Tijdens het congres Blooming the Future pitchten tien mensen uit de sector over tien verschillende thema’s. Duidelijk werd dat de urgentie voor verandering hoog is, omdat veel bedrijven het water aan de lippen staat. De roep om samenwerking werd veelvuldig geuit.
Blooming the Future is een initiatief van Blooming Breeders en probeert met de hulp van alle schakels in de sierteeltketen een strategische visie voor de sector tot stand te brengen. Over een halfjaar vindt een slotcongres plaats waarop de visie wordt gepresenteerd. Volgens Blooming Breeders-voorzitter Berry Philippa zal de visie – net als de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring – uit niet meer dan driehonderd woorden bestaan.

Bron: Vakblad voor de Bloemisterij
Logo: Blooming Breeders