Drukkere winkelstraten in tweede kwartaal

De consument laat in de eerste zes maanden van dit jaar zien dat hij de winkelstraten weer wat meer omarmt dan een jaar geleden. Zagen we in 2016 al geen verlies meer van shoppers in de winkelstraat, in 2017 is het beduidend drukker geworden in de eerste 26 weken. CityTraffic meldt een groei van 3,7%.

De groei is volgens het onderzoeksbureau volledig te danken aan het tweede kwartaal. Want in de eerste 11 weken van dit jaar waren er zelfs minder shoppers (-0,72%) dan in 2016. April, mei en juni zijn drukke maanden geworden.

De online retailomzet blijft ook gestaag groeien, maar consumenten laten zich blijkbaar door hun online aankopen niet afschrikken om ook naar de winkelstraat te komen. Het web leidt juist steeds vaker ook shoppers gericht naar de winkelstraat waar producten opgehaald worden of toch nog even gepast en ‘live’ gezien moeten worden.

Bergen op Zoom sterkste groeier

Er zijn wel verschillen per steden. Bergen op Zoom laat de grootste groei zien in de RetailFit Index en stijgt het meest van alle onderzochte steden in de eerste 24 weken van het jaar. Wat opvalt in de lijst van steden is dat de steden die het de afgelopen jaren wat lastiger hebben gehad in de winkelstraten, bijvoorbeeld Spijkenisse, Purmerend en Helmond, wat meer groeien dan de shopsteden als Breda, Den Bosch en Maastricht.

Bron: Bureau RMC/City Traffic | Foto: Shutterstock.com

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties