E-mailmarketing meest effectieve verkoopkanaal

E-mail blijkt het beste marketingkanaal te zijn om klanten tot een aankoop te bewegen. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat zeven van de tien Nederlanders naar aanleiding van e-mail tot een aankoop overgaat.

Het eerste online kanaal dat veel Nederlanders, zeker 35-plussers, ’s ochtends raadplegen is hun e-mail. Jongeren starten het liefst met WhatsApp. Facebook raadplegen velen pas later op de dag. Slechts een minderheid start hier zijn dag mee.

94 e-mails per week
Gemiddeld ontvangt de Nederlander wekelijks 94 e-mailberichten. Dat aantal blijft de laatste jaren vrij constant. De hoeveelheid e-mails neemt toe naarmate we ouder worden. Jongeren ontvangen relatief weinig e-mails (53 per week), terwijl de leeftijdscategorie van 45-54 jaar met zo’n 130 per week, de meeste e-mails leest.

Geen reclame via sociale media
Via LinkedIn, Facebook of Twitter ontvangen we liever geen reclameboodschappen. Van de Nederlanders geeft 72% aan reclame het liefst terug te zien in de inbox. Ook de fysieke brievenbus doet het nog steeds goed: een foldertje of direct-marketingbrief via de post staat met 19% op de tweede plaats. Alle andere kanalen komen niet boven de 5% uit.
Aan het onderzoek namen 1902 respondenten deel, gelijkelijk verdeeld over zeven leeftijdscategorieën.

Bron: Nationaal E-mail onderzoek 2014